گرایش های حسابداری

آشنایی با گرایش های حسابداری؛ ۱۱ زیرشاخه حسابداری

یکی از رشته‌های پرطرفدار دانشگاهی که بازار کار و آینده خوبی دارد، حسابداری است؛ از همین‌ رو، افراد بسیاری ترجیح می‌دهند در این رشته ادامه تحصیل داده تا بتوانند شغل خوبی پیدا کنند. گرایش های حسابداری، شامل موارد مختلفی همچون حسابرسی، حسابداری صنعتی، مالی، مالیاتی، مدیریتی، بازرگانی، منابع انسانی و … است. هر کدام از این گرایش‌ها، بخشی از بازار کار در شرکت‌ها و کسب‌ و کار‌های گوناگون را به خود اختصاص داده‌اند. اگر شما هم به فضای مالی علاقه‌مند بوده و به‌ دنبال آینده کاری درخشان و بازار کار خوب حسابداری هستید، پس در ادامه این متن همراه ما شوید تا در مورد گرایش های حسابداری اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

معرفی گرایش های حسابداری

رشتهٔ حسابداری شاخه‌های مختلفی دارد که الزاماً در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری با هم یکسان نیستند؛ با این‌ حال، فارغ‌التحصیلان گرایش های حسابداری، در نهایت با توجه‌ به نیاز کسب‌ و کار‌ها به این حوزه، از آینده شغلی بهتری برخوردار خواهند بود. در ادامه انواع گرایش های حسابداری را معرفی می‌کنیم که می‌تواند به شما در فرایند استخدام کمک کند:

۱. رشته حسابداری

در میان تمام گرایش های حسابداری، اصلی‌ترین و پرطرفدارترین زیرشاخه به‌ خصوص در مقطع فوق‌لیسانس، همان رشته حسابداری است. فارغ‌التحصیلان این رشته در نهایت باید با تهیه گزارش‌های مالی، جمع‌آوری و طبقه‌بندی اطلاعات اقتصادی، به بررسی امور مالی سازمان‌ها، شرکت‌ها و کسب‌ و کار‌های مختلف بپردازند. به‌ طور کلی، درآمد حسابداران به مهارت‌ها، تجربه و موقعیت شغلی آن‌ها بستگی دارد.

حسابدار

گرایش های حسابداری

البته از آنجایی‌ که فرصت‌های شغلی زیادی در این حوزه وجود دارد، افراد علاقه‌مند به حسابداری خیلی زود می‌توانند به درآمد‌های خوبی دست پیدا کنند. بر اساس گزارش ایران سلری در سال ۱۴۰۳ حقوق حسابدار ماهیانه ۲۷ میلیون و ۷۷۲ هزار تومان است. ارقامی که در این یادداشت آمده‌اند میانگین دریافتی افراد شاغل در پوزیشن‌های نام‌برده است و ممکن است دریافتی واقعی شما کمتر یا بیشتر از آن باشد.

۲. رشته حسابرسی

یکی دیگر از گرایش‌ های حسابداری، رشته حسابرسی است. افرادی که به‌ عنوان حسابرس فعالیت می‌کنند، به‌ طور معمول به بررسی و کنترل حساب‌های حسابداران می‌پردازند. در حقیقت، این افراد می‌توانند به‌ عنوان حسابرسان داخلی در دفاتر شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف بر روی فعالیت‌های بخش حسابداری نظارت داشته باشند. همچنین، این امکان فراهم است که به‌ صورت مستقل فعالیت کرده و برای بررسی صحت اطلاعات گزارش‌شده، از سوی شرکت‌ها دعوت به همکاری شوند. از همین‌ رو، میزان درآمد حسابرسان به نوع فعالیت و محل آن، بستگی دارد. ایران سلری میانگین حقوق ماهیانه حسابرس را ۴۶ میلیون و ۹۴۸ هزار تومان اعلام کرده است.

۳. رشته حسابداری مالیاتی

حسابداری مالیاتی یکی از بهترین گرایش های حسابداری است. فارغ‌التحصیلان این رشته کار تنظیم اظهارنامه مالیاتی و محاسبه میزان مالیات‌ بر درآمد سازمان‌ها یا شرکت‌ها را بر طبق قوانین و مقررات انجام می‌دهند. حسابداران مالیاتی با به‌ حداقل‌ رساندن میزان پرداخت مالیات شرکت‌ها، از طریق تهیه صورت‌های مالی و ارائه راهکار‌های مختلف به آن‌ها کمک می‌کنند.

وجود گرایش های حسابداری مختلف نشان می‌دهد که این رشته بسیار پیشرفته است و صرف تحصیل در مقطع کارشناسی نمی‌توان از عهده انجام مسئولیت‌های پیچیده مالی در کسب‌ و کارهای مختلف برآمد.

از این‌ رو، افراد پس از اتمام تحصیل خود می‌توانند هم در سازمان‌ها و ادارات مالیاتی و هم در شرکت‌های مختلف مشغول به کار شده و از درآمد مطلوبی برخوردار شوند. اگر می‌خواهید در یکی از گرایش های حسابداری مشغول به کار شوید آگهی‌های استخدام حسابدار را در ایران تلنت بررسی کنید.

۴. رشته حسابداری مالی

در این گرایش که به حسابداری گزارشگری نیز معروف است، حسابداران، صورت‌های مالی را تنظیم و نگارش می‌کنند تا برای کارفرما‌ها قابل‌ فهم شود. در حقیقت، گزارش‌های تهیه‌‌شده در این نوع حسابداری، به استفاده‌کنندگان درون‌ سازمانی و برون‌ سازمانی کمک کرده تا بهتر در مورد سرمایه‌گذاری، ارائه وام، انعقاد قرارداد و تمام گزارش‌های مالی شرکت تصمیم‌گیری کنند. با توجه‌ به اینکه فارغ‌التحصیلان حسابداری مالی، امکان فعالیت در شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی را دارند، آینده خوبی از نظر مالی در انتظار آن‌ها خواهد بود.

۵. رشته حسابداری منابع انسانی

یکی دیگر از جدیدترین گرایش‌ های حسابداری که شامل سه شاخه اصلی شناسایی، ارزیابی و گزارش‌گیری می‌شود، حسابداری منابع انسانی نام دارد. این روش نوین حسابداری که بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز به دنبال استخدام حسابدار با این مهارت هستند، به مدیران کمک کرده تا برای آینده شرکت خود تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در بسیاری از شرکت‌های خصوصی و دولتی مشغول به کار شوند.

۶. رشته حسابداری بازرگانی

این گرایش حسابداری به طور ویژه مربوط به امور بازرگانی است. به همین دلیل، فارغ‌التحصیلان حسابداری بازرگانی باید در زمینه‌های معاملات داخلی، گمرک، بورس، مکاتبات اداری، ثبت و بایگانی، تنظیم اسناد مالی، کار با ماشین‌های اداری و… مهارت کافی داشته باشند. به‌ طور کلی، این افراد می‌توانند برای رشته شغلی استخدام حسابدار بازرگانی در شرکت‌ها، درخواست داده و مشغول به کار شوند.

۷. رشته حسابداری هزینه

این زیر شاخه از گرایش های حسابداری، ضایعات، نشت و کمبود را در تمام مراحل تولید و بازاریابی مشخص کرده و به واحد مدیریت در تعیین بها و کنترل هزینه‌های تولید کمک خواهد کرد. در واقع، شاغلین این حوزه باید توانایی ارزیابی هزینه‌های محصول و خدمات را داشته باشند؛ همچنین، بتوانند این هزینه‌ها را از نظر ساختاری و سایر معیار‌های اداری بررسی کرده و بهای تمام‌ شده محصول را بر اساس تمامی فاکتور‌های تولید، تعیین کنند.

۸. رشته حسابداری صنعتی

این رشته یکی دیگر از محبوب‌ترین گرایش‌ های حسابداری است که آینده شغلی خوبی دارد و بسیاری از صنایع و شرکت‌های صنعتی، به‌ خصوص در کشور‌های در حال‌ توسعه به دنبال استخدام حسابدار صنعتی هستند؛ به‌ طور کلی، مهم‌ترین هدف فعالیت فارغ‌التحصیلان این رشته، تخمین و برآورد بهای تمام‌ شده محصول و عوامل بخش تولید با استفاده از مهارتی است که کسب کرده‌اند. از این‌ رو، بسیاری از افراد این نوع حسابداری را با حسابداری هزینه در ارتباط می‌دانند.

۹. رشته حسابداری دولتی

افراد شاغل در گرایش حسابداری دولتی با ثبت، طبقه‌بندی و بودجه‌بندی برنامه‌های مختلف، هزینه‌های دولتی را کنترل و مدیریت می‌کنند. این افراد با پیش‌بینی میزان هزینه و درآمد دولت‌ها، به ارائه بودجه کمک خواهند کرد. در حقیقت، دولت‌ها برای تعیین میزان بودجه و ارائه آن به مجلس، به استخدام حسابدار دولتی نیاز دارند. حسابداران این حوزه بر اساس مهارت، تجربه و دانش خود، می‌توانند در سازمان‌ها و ادارات دولتی استخدام شده و از درآمد خوبی برخوردار شوند.

۱۰. رشته حسابداری فروشگاهی

این رشته از گرایش ‌های حسابداری، یکی از پرکاربردترین تخصص‌هایی است که در تمامی مشاغل به‌ خصوص کسب‌ و کار‌های کوچک تا متوسط کاربرد دارد.

حسابدار فروشگاهی

گرایش های حسابداری

در حقیقت، افراد شاغل در این حوزه، وظیفه بررسی موجودی انبار، مدیریت حساب‌های دریافتی و پرداختی، چک‌ها، رسید‌ها و… را بر عهده دارند. به‌ طور کلی، کسانی که به حسابداری فروشگاهی علاقه‌مند هستند، سریع‌تر می‌توانند شغل مورد نظر خود را پیدا کنند.

۱۱. رشته حسابداری مدیریتی

حسابداری مدیریت از دیگر گرایش‌ های حسابداری است که افراد شاغل در این رشته با مهارت خود، گزارش‌هایی در مورد قیمت تمام‌ شده محصولات، هزینه‌ها و قیمت فروش خدمات و برآورد میزان تولید، ارائه می‌دهند. در واقع، هدف اصلی این گرایش، افزایش توان مدیران در تصمیم‌گیری‌های مالی و تعیین راهبرد‌های اقتصادی با بررسی ظرفیت تولید، تجهیزات و منابع موجود است. افرادی که در رشته حسابداری مدیریت تحصیل‌ کرده‌اند، از آینده کاری بهتری برخوردار هستند؛ چراکه می‌توانند در سمت‌های مدیرعامل، عضو هیئت‌مدیره یا به‌ عنوان مشاور در کنار مدیران ارشد شرکت‌های مختلف، مشغول به فعالیت شوند.

جمع‌بندی

همان‌طور که می‌دانید رشته حسابداری یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین علوم دانشگاهی محسوب شده که فارغ‌التحصیلان آن در تمامی کسب‌ و کار‌ها، شرکت‌ها، سازمان‌ها، کارخانه‌ها و… امکان فعالیت دارند. با این‌ حال، این رشته پرطرفدار گرایش‌های مختلفی دارد که هر کدام در حیطه خاصی کاربرد خواهند داشت. از این‌ رو، در متن بالا به بررسی و توضیح گرایش‌ های حسابداری پرداختیم تا با آگاهی بیشتری در مورد آینده شغلی خود تصمیم‌گیری کنید. در نهایت، اگر به دنبال استخدام حسابدار حرفه‌ای و کاربلد هستید، می‌توانید آگهی‌های استخدام حسابرس و حسابدار را در وب‌سایت ایران تلنت بررسی کنید. به نظر شما کدام گرایش حسابداری بازار کار بهتری دارد؟

مقالات مرتبط

آگهی های مرتبط

برنامه‌نویس Blazor

خدمات انفورماتیک