سوالات مصاحبه حسابداری

خودتان را برای سوالات مصاحبه حسابداری آماده کنید؛ ۱۰ پرسش احتمالی

یکی از فرایندهای استخدامی، حاضر شدن در جلسه مصاحبه و پاسخگویی به سوالات نماینده کارفرما است. ما در این یادداشت به بررسی سوالات مصاحبه حسابدار می‌پردازیم و ۱۰ پرسشی که ممکن است با آن رو به‌ رو شوید را بررسی می‌کنیم. سوالات مصاحبه شغلی حسابدار را می‌توان به ۳ دسته تقسیم‌بندی کرد: سوالات عمومی، سوالات سوابق کاری و سوالات فنی و تخصصی. اگر می‌خواهید بدانید در پاسخ به این پرسش‌ها چه جوابی باید بدهید، این یادداشت را تا انتها بخوانید.

سوالات مصاحبه حسابداری: پرسش‌های عمومی، سوابق کاری و تخصصی

  • کمی درباره خودتان بگویید؟
  • چطور از حوزه کاری حسابداری سر درآوردید؟

این سوالات بیشتر جنبه آشنایی و از دسته سوالات آغازین مصاحبه کاری است. در پاسخ به این سوالات به جزئیات اشاره نکنید. مصاحبه‌گر درباره مواردی که برایش جذاب‌تر باشد، سوالات بیشتری از شما خواهد پرسید.

بهتر است از قبل بدانید که شرکتی که به آن می‌روید از چه نرم‌افزار حسابداری استفاده می‌کند. اگر به آن نرم‌افزار تسلط دارید، حتماً بیان کنید و روی سوابق خود و تجربه کار با بخش‌های مختلف آن تأکید کنید. درصورتی‌که بر نرم‌افزارهای حسابداری دیگر اشراف دارید، تاکید کنید که می‌توانید با سیستم‌های مالی دیگر هم کار کنید. برای اطلاع از شرایط کارآموزی حسابداری و یادگیری سیستم‌های مالی در حین کار آگهی‌های استخدامی ایران تلنت را بررسی کنید. در ادامه ۳ نمونه از سوالات مصاحبه شغلی حسابدار در دسته سوابق شغلی را بررسی می‌کنیم:

سوالات مصاحبه حسابداری

در میان سوالات مصاحبه حسابداری درباره سوابق شغلی گذشته شما سوال می‌شود.

  • چگونه در مسیر شغلی حسابداری خود از اتوماسیون یا ساده‌سازی گردش کار برای بهبود فرایندهای مالی شرکت‌های مختلف استفاده کرده‌اید؟

برای پاسخ به این سوال می‌توانید بگویید که با کمک نرم‌افزارهای حسابداری، حجم محاسبات دستی را کم‌تر کرده‌اید و در عوض زمانتان را به نفع پیداکردن مغایرت‌های حساب یا پیگیری فهرست بدهکاران و بستانکاران استفاده کرده‌اید.

برای پاسخگویی به سوالات مصاحبه حسابداری نسبت اطلاعات مالی شرکت‌هایی که در گذشته با آن‌ها همکاری می‌کردید، امانت‌دار باشید.

  • در شرایطی که محدودیت زمانی دارید و باید گزارش‌های مالی را به‌ سرعت تحویل دهید، حجم زیاد کارها را چطور مدیریت می‌کنید؟

در پاسخ به این سوال می‌توانید بگویید که ابتدا روی کارهای حساس‌تر و کارهایی که نیاز به هماهنگی با افراد دیگر دارد تمرکز می‌کنید. سپس به برنامه‌های بعدی رسیدگی می‌کنید.

  • در شرایطی که مجبور باشید روش کارتان را برای مدیر یا اعضای دیگر شرکت که در زمینه حسابداری متخصص نیستند، توضیح دهید چه می‌کنید؟

می‌توانید برای پاسخ به این سوالات بگویید که از مثال‌ها برای ساده‌سازی مطالب استفاده می‌کنید و از لغات تخصصی استفاده نمی‌کنید. در موارد لازم گزارش‌های لازم را تهیه می‌کنید و برای نشان‌ دادن روندهای صعودی یا نزولی نمودارهای لازم را از نرم‌افزارهای حسابداری استخراج می‌کنید.

  • از چه راه‌هایی برای شناسایی حساب‌ها و اطلاعات مالی جعلی استفاده می‌کنید؟
  • چگونه کارتان را دقیق انجام می‌دهید و از خطاها اجتناب می‌کنید؟
  • چطور به شرکت‌ها کمک می‌کنید تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند یا منابع خود را به‌ درستی هزینه کنند؟
  • چه احساسی درباره انجام وظایف حسابداری به شکل گروهی دارید؟

این ۴ سوال، نمونه‌هایی از سوال‌های عمیق‌تری هستند که ممکن است در جلسه مصاحبه شغلی حسابدار از شما بپرسند. به خاطر داشته باشید شغل‌ های رشته حسابداری متعدد هستند و شاید کارفرما با طرح این سوالات در حال بررسی قابلیت‌های شما برای پوزیشن‌های کاری دیگری مانند مدیر مالی، حسابرسی، مشاور مالی و… باشد.

جمع‌بندی

در این یادداشت به بررسی نمونه سوالات مصاحبه حسابدار پرداختیم. مانند بسیاری از فرایندهای جذب نیروی کار، استخدام حسابدار هم با طرح پرسش‌هایی در ۳ سطح سوالات عمومی، پرسش‌های مربوط به سوابق کاری و پرسش‌های تخصصی انجام می‌شود. برای اینکه عملکرد مثبتی در این روز داشته باشید، بهتر است از قبل با سوالات مصاحبه شغلی حسابدار آشنا باشید و پاسخ‌های احتمالی‌ خود را آماده کنید.

مقالات مرتبط

آگهی های مرتبط

برنامه‌نویس Blazor

خدمات انفورماتیک