مصاحبه شغلی مهندس معماری

در جلسه مصاحبه مهندس معماری چه سوالاتی پرسیده می‌شود؟

یکی از مراحل مهم استخدامی برای هر مهندس معماری، جلسه مصاحبه است. در جلسه مصاحبه مهندس معماری علاوه‌بر اینکه مهارت‌های فنی شما به چالش کشیده می‌شود، درباره شخصیت شما، تجربیاتتان و مهارت‌های حل مسئله از شما سوالات بسیاری پرسیده می‌شود. درنتیجه اگر مهندس معمار هستید و به دنبال فرصت شغلی جدیدی هستید، بدانید که یک پورتفولیوی قوی و رزومه مطلوب به تنهایی برای کسب جایگاه شغلی کافی نیست. شما باید در جلسه مصاحبه شغلی معماری به‌خوبی ظاهر شوید و بتوانید نظر کارفرما را جلب کنید. در ادامه ۳۲ نمونه از سوالات مصاحبه مهندس معماری که ممکن است از شما پرسیده شود را بررسی می‌کنیم.

 

سوالات عمومی مصاحبه مهندس معماری

هدف از پرسیدن سوالات عمومی در مصاحبه شغلی مهندس معماری آشنایی با میزان تجربه شما، شخصیت و علاقه شما به این پوزیشن شغلی است. از جمله سوالات عمومی که در مصاحبه مهندس معماری پرسیده می‌شود می‌توان به این موارد اشاره کرد:
۱. کمی درباره خودتان بگویید. در پاسخ شرح مختصری از سن و سال، رشته تحصیلی و علایق خود بگویید و مختصرا بگویید که در چه فضاهایی کار کرده‌اید.
۲. چرا فرصت شغلی قبلی‌تان را ترک می‌کنید؟ مهم است که در پاسخ به این سوال از محل کار قبلی‌تان بدگویی نکنید و درصورت وجود نکات منفی بدون وارد شدن با جزئیات به آن‌ها اشاره کنید. به‌علاوه لازم است اشتیاق خود برای فراگیری کارهای جدیدتر را در پاسخ به این سوال متذکر شوید.
۳. چرا می‌خواهید در این فضا کار کنید؟ اگر از دیگران نکات مثبتی درباره این شرکت شنیده‌اید حتما ذکر کنید. در ضمن اشاره کنید که حتما برای اثبات شنیده‌هایتان نیاز به صرف زمان دارید.
۴. کدام یک از پروژه‌های شرکت ما را بیشتر دوست دارید؟ لازم است اشاره کنید که پروژه‌های این شرکت چه نسبتی با علاقه‌مندی‌ها، تجربیات یا زمینه‌های یادگیری مورد علاقه‌تان دارد.
۵. به‌عنوان یک معمار چه سبک کاری دارید؟ در اینجا مصاحبه کننده به دنبال نقطه تمایز تفکرات شما است. مخصوصا اگر اکثر معماران از ترندهای روز پیروی می‌کنند، استایل کاری منحصربه‌فرد شما می‌تواند نقطه قوتتان باشد.

 

سوالات مصاحبه مهندس معماری

در مصاحبه مهندس معماری برای آشنایی با شخصیت شما چند سوال عمومی پرسیده می‌شود.

 

۶. چه توانمندی‌ها و نقاط قوتی دارید که در نقش یک معمار بتوانید به شرکت ما کمک کنید؟ در اینجا می‌توانید به دستاوردهای قبلی‌تان و تفاوت‌هایی که در محیط کارهای قبلی ایجاد کرده‌اید اشاره کنید. روی پتانسیل‌های پروژه‌های شرکت تمرکز کنید و مختصری از ایده‌هایتان برای بهتر شدن آن‌ها بگویید.
۷. از نقاط ضعف خود چگونه در راستای نقش خود به‌عنوان معمار استفاده می‌کنید؟ مصاحبه کننده می‌خواهد بداند که آیا به‌واسطه نقاط ضعف‌تان از انجام مسئولیت‌ها بازمی‌مانید یا از آن‌ها پلی برای پیشرفت و خلاقیت می‌سازید؟
۸. دوست دارید در پنج سال آینده در کجای کار معماری باشید؟ در پاسخ به این سوال مهم است که در عین حال که با اعتماد به نفس و اطمینان از آینده خود صحبت می‌کنید، احتمالات و پیش‌آمدهای غیرقابل کنترل را هم درنظر بگیرید.
۹. چه کسی را به دلیل توانمدی‌اش در معماری تحسین می‌کنید و چرا؟ با این سوال خط فکری شما و شخصیت‌های حرفه‌ای مورد علاقه‌تان را نشان خواهید داد که احتمالا بازتابی از آن‌چیزی است که دوست دارید خودتان در آینده باشید.
۱۰. آیا با شرکت‌های دیگر مصاحبه داشته‌اید؟ این سوال می‌تواند کمی فریبنده باشد. چراکه اگر برای مصاحبه با شرکت‌های تراز اول دعوت شده باشید، می‌تواند نشان‌دهنده تبحر شما در کارتان باشد و در عین حال عدم موفقیت شما هم نشان‌دهنده ضعف حرفه‌ای تان باشد.

 

سوالات تخصصی مصاحبه شغلی مهندس معماری

به‌عنوان کسی که می‌دانید مهندس معمار کیست و چه وظایفی دارد، دلیل اینکه فرصت شغلی معماری را دنبال کرده‌اید را بیان کنید و توضیح دهید که تحت شرایط خاص چگونه عمل می‌کنید. این سؤالات تعیین می‌کند که آیا با موقعیت و شرکتی که برای استخدام مهندس معماری به آن رفته‌اید هماهنگ هستید یا خیر. از جمله پرسش‌هایی که ممکن است با آن روبه‌رو شوید، می‌توان به این موارد اشاره کرد:
۱. چه چیزی را در فرصت شغلی معماری بیشتر از همه دوست دارید؟ این سوال ممکن است جایگاه شما در شرکت جدید و جنس پروژه‌هایی که در آینده با آن‌ها سروکار خواهید داشت را تعیین کند.
۲. به چه چیزی در کار معماری کمتر از همه علاقه دارید؟ این سوال هم مانند سوال قبل هم از تجربیات گذشته شما به مصاحبه کننده اطلاعات می‌دهد و هم او را برای تعیین پوزیشن بعدی‌تان راهنمایی می‌کند.
۳. به نظر شما چه ویژگی‌هایی می‌تواند شما را به یک معمار بزرگ تبدیل کن؟ در این سوال پتانسیل‌های رشد و پیشرفت شما و ارتباط این شرکت با تقویت مهارت‌های شما به‌عنوان یک معمار مشخص می‌شود.
۴. به‌عنوان یک معمار چه سبک طراحی دارید؟
۵. از کدام مهارت‌تان در کار معماری بیشتر استفاده می‌کنید؟
۶. یک بار که در کار مشکلی برایتان پیش آمده را بگویید و توضیح دهید که‌چطور آن را برطرف کرده‌اید؟ در این سوال بیشتر مهارت‌های نرم، ارتباطات، حل مسئله و مدیریت شما مورد نظرسنجی قرار می‌گیرد.

 

سوالات مصاحبه مهندس معماری

در مصاحبه شغلی معماری از شما درباره مهارت‌های گفتگو و تعامل با دیگران سوال می‌شود.

 

۷. بدترین روز کاری‌تان به‌عنوان یک معمار کی بوده؟ چه درسی از آن گرفته‌اید؟ هدف از این سوال این است که آیا ارتباطات و کار گروهی برای شما دشوارتر است یا مشکلات و چالش‌های فنی حین کار.
۸. چه عواملی تاکنون به شما کمک کرده تا یک معمار موفق باشید؟
۹. کدام پروژه کاری‌تان را کمتر از همه موفق می‌دانید؟ چرا؟ در این سوال نگاه انتقادی شما به اطراف و بیشتر از همه خودتان و دقت و موشکافی شما در انجام صحیح کارها مورد بررسی قرار می‌گیرد.
۱۰. نقش خود را در آخرین پروژه کاری‌تان چه‌طور توصیف می‌کنید؟
۱۱. بیشتر روی چه نوع پروژه‌هایی متمرکز هستید؟

 

سوالات عمیق مصاحبه مهندس معماری

آخرین مجموعه پرسش‌هایی که ممکن است در جلسه مصاحبه مهندس معماری با آن روبه‌رو شوید، پرسش‌های عمیق است که درباره سبک کاری شما، عادت‌ها و مهارت‌های حل مسئله‌ی شما است. از جمله این پرسش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. چه‌طور چندین کار را باهم انجام می‌دهید؟ در این سوال هدف سنجش میزان تمرکز و دقت در انجام امور و سنجش خطاهای احتمالی در حالتی است که چند کار را باهم انجام می‌دهید.
۲. برای اطمینان از پروژه‌های قبلی خود چه می‌کنید؟ مصاحبه کننده می‌خواهد بداند کار خود را بعد از اتمام طراحی تمام شده می‌دانید یا دوست دارید برنحوه دقیق اجرای آن نظارت کنید و برای آن تلاش می‌کنید. درحقیقت احساس مسئولیت شما هدف سنجش قرار می‌گیرد.
۳. چه‌چیزی را می‌خواهید از سرپرست پروژه یا مقام ارشد خودتان یاد بگیرید؟
۴. چگونه عملکرد ساختمان را با زیبایی‌شناسی ساختمان ترکیب می‌کنید؟ مصاحبه کننده می‌خواهد متوجه شود که آیا به کارتان نگاه فرمال دارید یا جذابیت‌های بصری نیز برایتان اهمیت دارد. همچنین بین دستیابی به عملکرد بهتر یا زیبایی بیشتر، کدام یک را فدا می‌کنید تا به طرح بهتری برسید؟
۵. مثالی از یک پروژه که شما ایده‌ی خلاقانه‌ای داشتید بیاورید. چه‌طور ایده خلاقانه شما مفید واقع شد؟ مصاحبه کننده می‌خواهد بداند خلاقیت شما تا چه حد عملیاتی است؟
۶. یک مثال از زمانی بگویید که با کمک مهارت‌های ارتباطی‌تان توانستید پروژه کاری را پیش ببرید.
۷. زمانی که با یک فرد که از نظر اخلاقی سخت و خاص است روبه‌رو می‌شوید، چه‌طور موقعیت را کنترل می‌کنید؟
۸. تجربه خود از نظارت بر یک پروژه را بگویید. (مخصوص مهندسان ناظر معماری)
۹. چگونه در کار معماری برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی می‌کنید؟
۱۰. چه‌طور می‌توان از ساخت قانونمندانه یک ساختمان مطمئن شد؟
۱۱. چرا باید شما را برای این موقعیت شغلی انتخاب کنیم؟

 

جمع‌بندی

در این یادداشت سوالات مصاحبه مهندس معماری را در ۳ سطح سوالات عمومی، سوالات تخصصی و سوالات مصاحبه عمیق بررسی کردیم. در این سوالات علاوه‌بر اینکه مهارت‌های شما در حیطه تخصصی‌تان مورد بررسی و سنجش قرار می‌گیرد، مصاحبه کننده استایل طراحی شما، سطح خلاقیت و تمایل به انجام کارهای جدید را نیز بررسی می‌کند. به‌علاوه از آن‌جایی که معماری یک کار گروهی است، در مصاحبه مهندس معماری، توانایی مدیریت و رهبری، تعامل و حل مسئله شما نیز به چالش کشیده می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم پیش از حضور در جلسه مصاحبه شغلی معماری سوالات بالا را بررسی کرده و جواب‌های احتمالی خود را آماده کنید.

مقالات مرتبط

آگهی های مرتبط با:

برنامه‌نویس Blazor

خدمات انفورماتیک