نرم افزار های کاربردی مهندسی برق

معرفی ۱۰ نمونه از نرم افزارهای کاربردی مهندسی برق

اگر مهندس برق هستید به‌ خوبی می‌دانید که برای مدل‌سازی و تست الگوریتم‌ها باید از نرم‌ افزار های کاربردی این رشته استفاده کنید. نرم افزارهای کاربردی مهندسی برق بسیار گسترده هستند و هر کدام برای انجام مسئولیت‌های خاصی طراحی شده‌اند. باید بدانید که هیچ نرم‌ افزار جامعی وجود ندارد که تمام کارهای تحلیل، طراحی و مدل‌سازی را هم‌زمان با هم انجام دهد. در نتیجه شما باید با فهرستی از نرم افزارهای مورد نیاز مهندس برق و کاربردهای آن‌ها آشنا باشید تا در مواقع لزوم به یکی از آن‌ها مراجعه کنید. برای آشنایی با نرم افزارهای کاربردی مهندسی برق با ما همراه باشید.

نرم افزار های پرکاربرد و محبوب مهندسین برق کدامند؟

شما در کار خود برای شبیه‌سازی، طراحی، تحلیل، سنجش انتقال حرارت و… نمی‌توانید از ابزارهای فیزیکی استفاده کنید. چرا که هزینه آن بسیار بالاست. در نتیجه بهتر است از نرم افزارهایی استفاده کنید که در سریع‌ترین زمان ممکن مدارهای پیچیده را تحلیل و به شما برای بهینه‌کردن آن کمک می‌کنند. چند نمونه از مهمترین و پرکاربردترین نرم افزار های مهنسی برق عبارتند از:

نرم افزار کاربردی MATLAB

متلب یکی از نرم‌ افزارهای قدرتمند در زمینه تحلیل و شبیه‌سازی است که مهندسان مختلفی از جمله متخصصان برق از آن استفاده می‌کنند. MATLAB برای تحلیل پایداری و قابلیت اطمینان سیستم‌های قدرت استفاده می‌شود. معمولاً در فرایند استخدام مهندس برق از شما درباره تسلطتان به این نرم‌ افزار سوال می‌شود. پس بهتر است طرز استفاده از آن را به‌ خوبی بلد باشید. ارزیابی و تحلیل کیفیت توان، بررسی هارمونیک‌ها و دیگر مشکلات مرتبط با کیفیت توان به کمک این نرم افزار قابل‌ انجام است. طراحی سیستم‌های مخابراتی، تست و ارزیابی عملکرد سیستم‌های مختلف، تحلیل داده‌ها و یادگیری ماشین، بهینه‌سازی سیستم‌های الکترونیکی و پردازش سیگنال به کمک این نرم‌ افزار انجام می‌شود.

نرم افزار شبیه‌سازی Simulink

Simulink برای مدل‌سازی و شبیه‌سازی شبکه‌های توزیع و انتقال برق استفاده می‌شود. اجزایی مانند ژنراتورها، ترانسفورماتورها، خطوط انتقال و بارهای مختلف در این نرم‌ افزار قابل مدل‌سازی هستند. همچنین طراحی و شبیه‌سازی کنترل‌کننده‌های PID، فازی، تطبیقی و پیش‌بینی مدل به کمک سیمولینک انجام می‌شود. از این نرم‌ افزار برای آموزش در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی هم استفاده می‌شود. از این‌ رو بهتر است برای ورود به بازار کار مهندسی برق با Simulink آشنا باشید.

نرم افزار نقشه‌کشی AutoCAD Electrical

اگر به دنبال یک نرم‌ افزار برای طراحی نقشه‌های الکتریکی و ایجاد و مدیریت دیاگرام‌های الکتریکی هستید، پیشنهاد ایران تلنت به شما AutoCAD Electrical است.

نرم افزار های کاربردی مهندسی برق

نرم افزار های کاربردی مهندسی برق: AutoCAD Electrical

به کمک این برنامه می‌توانید مدیریت کامل پروژه‌های الکتریکی را از مرحله طراحی تا تکمیل آن انجام دهید. طراحی، مستندسازی و مدیریت سیستم‌های الکتریکی با دقت بالایی در محیط AutoCAD Electrical انجام می‌شود. از این‌ رو AutoCAD Electrical در فهرست نرم افزار های کاربردی مهندسی برق قرار دارد که مسیر شغلی مهندس برق را دگرگون می‌کند.

برای نصب نرم افزار های کاربردی مهندسی برق به یک سیستم کامپیوتری با حداقل پردازنده ۷ هسته‌ای، رم ۱۶ گیگ و کارت گرافیک ۴ گیگ نیاز دارید.

نرم افزار تحلیل PSpice

یکی دیگر از نرم افزارهایی که برای شبیه‌سازی و تحلیل مدارهای الکتریکی در حوزه مهندسی برق استفاده می‌شود، PSpice است. این نرم افزار می‌تواند مدارهای دیجیتالی شامل گیت‌های منطقی، فلیپ‌فلاپ‌ها و شمارنده‌ها را شبیه‌سازی کند. بررسی رفتار مدار در زمان‌های گذرا، مانند پاسخ مدار به ورودی‌های پله‌ای، پالس و سینوسی و بررسی تأثیر دما بر عملکرد مدار و محاسبه توزیع دما در مدار از جمله قابلیت‌هایی است که PSpice را به یکی از نرم افزارهای کاربردی مهندس برق تبدیل کرده است.

نرم افزار مدل‌سازی ETAP

ETAP توسط شرکت Operation Technology ساخته شده و در زمینه مدل‌سازی، شبیه‌سازی، طراحی، تحلیل و بهینه‌سازی سیستم‌های قدرت الکتریکی، دستیار خوبی برای مهندسان برق است. ETAP امکانات بسیاری در زمینه تحلیل جریان برق در شبکه‌های قدرت دارد و به مهندسان برق در زمینه محاسبه جریان‌های اتصال کوتاه کمک می‌کند. به کمک این نرم افزار می‌توانید برای پایش خطاها سیستم‌های حفاظتی طراحی کنید، توربین‌های بادی بسازید، سیستم‌های فوتوولتائیک را شبیه‌سازی کنید و میزان اقتصادی بودن پروژه‌هایی که طراحی کردید را بسنجید.

نرم افزار دانشگاهی Multisim

نرم افزار Multisim در بسیاری از کلاس‌های دانشگاهی توسط اساتید تدریس می‌شود. به همین دلیل تسلط بر آن نه‌ تنها برای موفقیت شغلی بلکه برای پیشبرد پروژه‌های دانشجویی هم ضروری است. Multisim می‌تواند مدارهای الکتریکی را هم‌زمان هم به‌صورت آنالوگ و هم دیجیتال شبیه‌سازی کند. در نتیجه ابزار خوبی برای فهم رفتار مدارهای پیچیده است. رابط کاربری ساده و قابل‌ فهم Multisim آن را جایگزین تجهیزات فیزیکی گران‌ قیمت کرده است. دانستن مفاهیم پایه‌ای مدارهای الکتریکی، ولتاژها، جریان‌ها، و پاسخ فرکانسی مدارها جزئی از مهارت‌های مهندس برق است که برای یادگیری‌شان می‌توانید از مولتی سیم استفاده کنید.

نرم افزار اتوماسیون صنعتی LabVIEW

یکی دیگر از نرم افزارهای کاربردی مهندس برق LabVIEW است که به دلیل رابط کاربری‌اش، استفاده از آن بسیار آسان است. در این نرم افزار خبری از کدنویسی نیست و با استفاده از بلوک‌های گرافیکی و اتصالات، دستورات انجام می‌شود. این نوآوری که در طراحی نرم افزار لب ویو استفاده شده سرعت کار را بسیار بالاتر می‌برد.

نرم افزار های کاربردی مهندسی برق

LabVIEW؛ نرم افزار کاربردی مهندسی برق

هنگام کار با این نرم افزار می‌توانید تجهیزات اندازه‌گیری و کنترل را به شکل ترکیبی با هم استفاده کنید. در نتیجه خروجی کار شما بسیار دقیق خواهد شد. از LabVIEW می‌توانید برای طراحی سیستم‌های کنترلی پیشرفته هم استفاده کنید. به‌ این‌ ترتیب می‌توانید برای آن دسته از مشاغل مهندسی برق که به اتوماتیک کردن فرایندهای صنعتی می‌پردازد رزومه ارسال کنید.

نرم افزار جامع OrCAD

اگر به دنبال نرم افزاری هستید که با آن مدارهای چاپی پیشرفته را تحلیل کنید، پیشنهاد ایران تلنت به شما نرم افزار OrCAD است. OrCAD ابزارهای مختلفی برای تحلیل و اعتبارسنجی مدارها دارد که به تحلیل DC، AC، گذرا (Transient) و رفع نویز کمک می‌کند. این تحلیل‌ها به شما کمک می‌کند تا نقاط ضعف و مشکلات مدار را شناسایی کنید.

نرم افزار تحلیلی DigSILENT PowerFactory

نرم افزار DigSILENT PowerFactory به دلیل توانمندی در تحلیل پخش بار شهرت دارد. این نرم افزار به مهندسان این امکان را می‌دهد تا توزیع ولتاژ و جریان در شبکه‌های قدرت را بررسی کنند تا درک درستی از وضعیت عملیاتی شبکه و نقاط ضعف و قوت آن پیدا کنند. این نرم‌افزار به‌خوبی از سیستم‌های تولید پراکنده و انرژی‌های تجدیدپذیر مانند توربین‌های بادی و پنل‌های خورشیدی پشتیبانی می‌کند. همچنین، DigSILENT PowerFactor قابلیت مدل‌سازی و تحلیل شبکه‌های هوشمند و میکروگریدها را دارد که برای طراحی سیستم‌های قدرت مدرن و پایدار بسیار مهم است.

نرم افزار مدل‌سازی و تحلیلی ANSYS

از نرم افزار ANSYS در زمینه تحلیل الکترومغناطیسی و تحلیل حرارتی و گرمایی استفاده می‌شود. این ابزار به مهندسان امکان می‌دهد تا میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی در تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی مانند موتورهای الکتریکی، ترانسفورماتورها و سنسورها را شبیه‌سازی کنند. به کمک انسیس می‌توانید از مشکلات گرمایی مانند گرمایش بیش از حد و تأثیر آن بر عملکرد سیستم جلوگیری کنید.

جمع‌بندی

اگر دانشجو یا مهندس برق هستید؛ اما با نرم افزار های کاربردی مهندسی برق آشنایی ندارید، در این یادداشت ۱۰ پیشنهاد به شما معرفی کردیم. از جمله نرم افزارهای مورد نیاز مهندس برق می‌توان به MATLAB و Simulink اشاره کرد. برای آشنایی با ۸ نمونه دیگر از نرم افزار های کاربردی مهندسی برق، یادداشت بالا را بخوانید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آگهی های مرتبط

برنامه‌نویس Blazor

خدمات انفورماتیک