مهندسی عمران در کانادا

بررسی فرصت شغلی مهندسی عمران در کانادا

کشور کانادا به دلیل برخورداری از پتانسیل‌های گسترده و برنامه‌های متعدد برای توسعهٔ زیرساخت‌های شهری، یکی از مقاصد جذاب برای مهاجرت کاری مهندسان عمران است. ازاین‌رو بسیاری از مهاجران ایرانی تمایل دارند در رشته مهندسی عمران در کانادا تحصیل و سپس وارد بازار کار شوند. بازار کار مهندس عمران در کانادا باتوجه‌ به نیاز مداوم به ساخت و ساز جاده‌ها، پل‌ها، ساختمان‌ها و سیستم‌های آبی، قوی و پایدار است. در این یادداشت ضمن بررسی شرایط مهاجرت مهندس عمران به کانادا، عناوین شغلی و وظایف متقاضیان استخدام را بررسی می‌کنیم. اگر به فکر مهاجرت به کانادا هستید و می‌خواهید بدانید وضعیت بازار کار در رشته مهندسی عمران چگونه است، این یادداشت را تا انتها بخوانید.

وضعیت اشتغال مهندسی عمران در کانادا

تقاضا برای استخدام مهندسان عمران در کانادا به دلیل وجود پروژه‌های زیربنایی متعدد مانند ترافیک شهری، حمل‌ونقل، ساخت بزرگراه‌ها و پل‌ها و… بسیار زیاد است که این امر به اشتغال پایدار و فرصت‌های شغلی زیاد منجر می‌شود.
از دیگر سو پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تعداد مشاغل موجود برای مهندسان عمران تا سال ۲۰۳۱ میلادی بیشتر از تعداد فارغ‌التحصیلان و مهاجرانی است که وارد این رشته می‌شوند. درنتیجه انتظار می‌رود در دهه آینده بازار کار مهندسان عمران با کمبود نیرو مواجه شود. تعداد فرصت‌های استخدامی مهندسان عمران طی ۱۰ سال آینده ۳۲۳۰۰ شغل و تعداد متقاضیان استخدام ۲۶۱۰۰ نفر پیش‌بینی شده است که این اختلاف نشان‌دهنده‌ی وجود ظرفیت‌های مهاجرتی این کشور برای جذب نیروی ماهر مهندسی عمران و تکمیل پروژه‌های عمرانی است.

مهندسی عمران در کانادا

مهندسی عمران در کانادا یک رده شغلی با درآمد مناسب است.

باتوجه‌ به اطلاعات فوق انتظار می‌رود بازار کار برای مهندسان عمران در کانادا به‌خصوص در استان‌هایی مانند آلبرتا، بریتیش کلمبیا و انتاریو که پروژه‌های زیرساختی زیادی در دست اجرا دارند، به طور پایدار رشد کند. همچنین پیش‌بینی می‌شود با پیشرفت تکنولوژی و تغییرات محیط زیستی، نیاز به استخدام مهندس عمران با تخصص‌های جدید مانند مدیریت منابع آب، انرژی‌های تجدیدپذیر و مهندسی محیط‌زیست افزایش یابد.

درامد یک مهندس عمران در کانادا حدودا ۱۵.۷ برابر میانگین درآمد سالیانه یک متخصص عمران در ایران است.

مهندسین عمران با چه عناوین شغلی در کانادا استخدام می‌شوند؟

بر اساس سیستم طبقه‌بندی ملی مشاغل دولت کانادا (NOC) مشاغل حوزهٔ عمران به دو دستهٔ مشاغل TEER 1 و TEER 2 تقسیم‌بندی می‌شوند. TEER مخفف عبارت Training, Education, Experience, and Responsibilities است و منظور از TEER رده ۱ آن دسته از مشاغلی هستند که به مدرک دانشگاهی نیاز دارند. TEER رده ۲ مشاغلی هستند که پایین‌تر از رده یک قرار دارند. این دسته یا جزء مشاغل نظارتی هستند و یا با داشتن یک دیپلم از کالج یا گذراندن حداقل ۲ سال کارآموزی قابل احراز هستند. عنوان شغلی TEER 1 حوزه عمران، مهندسی عمران و عنوان شغلی TEER 2 تکنسین عمران است.

رده شغلی بر اساس طبقه‌بندی مشاغل دولت کانادا کد رده شغلی NOC نام رده شغلی عناوین معادل رده شغلی درج شده در آگهی‌های استخدامی
TEER 1 ۲۱۳۰۰ مهندسی عمران

مهندس پل، مهندس عمران، مهندس ساختمان، مهندس پروژه ساختمانی، مهندس محیط‌زیست مهندس زمین‌شناسی، مهندس ژئوماتیک، مهندس بزرگراه، مهندس هیدرولیک، مهندس شهرداری، مهندس کارهای عمومی، مهندس بهداشت، مهندس سازه، مهندس نقشه‌برداری، مهندس راهنمایی‌ و رانندگی، مهندس حمل‌ و نقل، مهندس مدیریت آب

TEER 2 ۲۲۳۰۰ تکنسین عمران

تکنسین طراحی پل، تکنسین مصالح ساختمانی، تکنسین عمران، کارشناس مهندسی عمران، نویسنده مشخصات ساخت و ساز، تکنسین ساخت و ساز، تکنسین بزرگراه، معاون مهندسی شهرداری، کارشناس خاک – مهندسی عمران، کارشناس طراحی سازه، محقق سازه

فرصت‌های شغلی مهندسی عمران در کانادا بر اساس اطلاعات وب‌سایت رسمی دولت این کشور

حقوق و دستمزد مهندس عمران در کانادا چقدر است؟

بر اساس آمار وب‌سایت Indeed میانگین حقوق و دستمزد سالیانه یک مهندس عمران در کانادا ۸۷.۸۸۰ دلار کانادا یعنی حدود ۳ میلیارد و ۹۵۱ میلیون تومان است. ارقام اعلامی در این وب‌سایت بسته به نوع پروژه و ایالت‌های مختلف کانادا متفاوت است. از دیگر سو در بازار کار مهندس عمران در ایران، میانگین حقوق ماهیانه یک فارغ‌التحصیل رشته عمران ۲۱ میلیون تومان است که البته ممکن است دریافتی واقعی شما کمتر یا بیشتر از این ارقام باشد. درنتیجه درآمد سالانه یک متخصص عمران در کانادا (با حساب ارزش ۴۵ هزار تومانی دلار کانادا) ۱۵.۷ برابر درامد مهندس عمران در ایران است.

 

وظایفی که انتظار می‌رود مهندس عمران در کانادا انجام دهد چیست؟

وظایف مهندس عمران بسته به مقیاس پروژه، کارفرما، ذی‌نفعان و صنعتی که در آن مشغول به کار هستند متفاوت است. از جمله وظایفی که در آگهی‌های استخدام مهندس عمران در کانادا (TEER 1) درج می‌شود، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  1. مشورت با اعضای تیم مهندسی و انجام تحقیقات ضروری پروژه
  2. برنامه‌ریزی و طراحی پروژه‌های عمرانی بزرگ مانند ساختمان‌ها، جاده‌ها، پل‌ها، سدها، سیستم‌های مدیریت آب و پسماند و سازه‌های فولادی
  3. توسعه مشخصات و روش‌های ساخت و ساز
  4. پیشنهاد و ارزیابی مصالح ساختمانی مناسب
  5. تفسیر، بررسی و تأیید کار نقشه‌برداری و طراحی عمران
  6. انجام خدمات میدانی برای کارهای عمرانی
  7. اطمینان از اجرای نقشه‌های ساختمانی دستورالعمل‌ها برحسب آیین‌نامه‌ها و مقررات ساختمانی
  8. نظارت بر برنامه‌های ساخت و ساز
  9. انجام مطالعات امکان‌سنجی، تحلیل‌های اقتصادی، مطالعات ترافیک شهری و منطقه‌ای، مطالعات اثرات زیست‌محیطی
  10. نظارت بر کیفیت هوا، آب‌وخاک و ایجاد روش‌هایی برای پاک‌سازی مکان‌های آلوده
  11. تجزیه‌ و تحلیل فنی داده‌های نقشه‌برداری و میدانی برای توسعه اطلاعات توپوگرافی، خاک، هیدرولوژیکی یا سایر اطلاعات و تهیه گزارش
  12. بررسی زمین یا ساخت و ساز به‌عنوان ناظر پروژه
  13. تهیه اسناد قرارداد و بررسی و ارزیابی مناقصه برای پروژه‌های ساختمانی
  14. نظارت بر تکنسین‌ها و سایر مهندسان و بررسی و تأیید طرح‌ها، محاسبات و برآورد هزینه‌ها.

مهندسان عمران اغلب در یک محیط میان‌رشته‌ای کار می‌کنند و از دانش و مهارت‌هایشان در زمینهٔ مهندسی، فروش، بازاریابی یا مدیریت استفاده می‌کنند. همچنین سمت‌هایی مانند مهندس ناظر عمران نیازمند سوابق کاری بیشتر است.
درحالی‌که تکنسین‌های عمران (TEER 2) به‌عنوان همراه و کمک فنی در موارد فوق در کنار یک مهندس عمران فعالیت می‌کنند یا به کمک کامپیوتر (CAD) از مفاهیم و طرح‌های اولیه توسعه طرح‌ها و نقشه‌های مهندسی متعارف تهیه می‌کنند.

جمع‌بندی
در سال‌های اخیر با موج عظیم مهاجرت نیروهای کاری و جوانان کشور علی‌الخصوص در رشته‌های مهندسی مواجه هستیم. کشور کانادا به دلیل اقتصاد پایدار، کمبود جمعیت و نیروهای ماهر و برنامه‌های توسعه زیرساخت شهری متعدد، یکی از مقاصد جذاب مهاجرت مهندس عمران است. یک مهندس عمران در کانادا در پروژه‌های ساخت و ساز یا تعمیر ساختمان‌ها، سازه‌های خاکی، نیروگاه‌ها، جاده‌ها، فرودگاه‌ها، راه‌آهن‌ها و… می‌تواند مشغول شود. مهاجرت کاری مهندس عمران به کانادا به کار در دولت، همکاری با شرکت‌های ساختمانی یا فعالیت به شکل خوداشتغالی منتهی می‌شود. بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده طی سال ۲۰۳۱ این کشور با کمبود نیروی کار و ظرفیت‌های خالی در این فرصت شغلی مواجه خواهد بود که این موضوع فرصت مناسبی برای ایرانیان است تا با تحصیل رشته مهندسی عمران در کانادا و ورود به بازار کار بتوانند از امکان زندگی مناسب‌تر بهره‌مند شوند.

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آگهی های مرتبط

برنامه‌نویس Blazor

خدمات انفورماتیک

آگهی های مرتبط