وظایف حسابدار حقوق و دستمزد

وظایف حسابدار حقوق و دستمزد چیست؟

بدون شک یکی از چالش‌های شرکت‌ها و سازمان‌ها، محاسبه میزان دستمزد کارمندان و تهیه لیست حقوق، بیمه و مالیات است که باید به طور دقیق و شفاف انجام شود. در حقیقت، این کار یکی از وظایف حسابدار حقوق و دستمزد است. علاوه‌ بر آن، حسابدار حقوق و دستمزد باید به‌ صورت ماهیانه سند حسابداری حقوق و دستمزد را تنظیم کرده و با تهیه گزارش دارایی حقوق، آن را به سامانه مالیات ارسال کند. همچنین کنترل اسناد حسابداری مربوط به حقوق، بیمه و مالیات نیز از جمله وظایف کارشناس حقوق و دستمزد است. البته تمامی مسئولیت‌های حسابدار حقوق و دستمزد محدود به این موارد نمی‌شود. از این‌ رو پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر همراه ایران تلنت باشید.

حسابدار حقوق و دستمزد چه کسی است؟

یکی از زیرشاخه‌های رشته حسابداری، حقوق و دستمزد است که شامل تعیین و محاسبه هزینه‌های پرداختی به کارکنان و ثبت و صدور اسناد مربوط به آن می‌شود. قبل از اینکه به توضیح وظایف حسابدار حقوق و دستمزد بپردازیم، بد نیست بدانید که این فرد دارای یک مدرک کارشناسی یا کارشناسی‌ ارشد رشته حسابداری یا مدیریت مالی است که تسلط کافی به مسائل مرتبط با محاسبه حقوق و دستمزد کسب‌ و کار‌ها را دارد. همچنین، با توجه‌ به قوانین وزارت کار، حقوق و مزایای کارکنان را محاسبه کرده و در دفاتر حسابداری یا نرم‌افزار‌های مربوطه ثبت می‌کند.
در حقیقت، شخصی که در این حوزه فعال است، هر ماه لیست حقوق و دستمزد کارکنان را به همراه لیست بیمه و مالیات‌ بر درآمد محاسبه کرده و اسناد و مدارک مربوط به هر کدام را به دارایی، بیمه تأمین اجتماعی و سامانه مودیان ارسال می‌کند. این موارد، تنها بخشی از مسئولیت‌های این فرد بوده و در ادامه بیشتر به شرح وظایف کارشناس حقوق و دستمزد می‌پردازیم.

وظایف حسابدار حقوق و دستمزد چیست؟

همان‌طور می‌دانید، در هر کسب‌ و کار تجاری چه کوچک و چه بزرگ که کارمندان و کارگرانی مشغول به فعالیت هستند، باید هر ماه یک فیش حقوقی شفاف و قابل‌ فهم برای افراد صادر شود. این فرایند باید به طور دقیق انجام شود تا در نهایت تمامی افراد به حق‌ و حقوق خود برسند. در حقیقت، از وظایف حسابدار حقوق و دستمزد این است که موارد لازم برای پرداخت حقوق کارکنان را محاسبه کرده و به مسئولین مربوطه اعلام کند. به بیان دیگر، حسابداران حقوق و دستمزد، باید به طور دقیق میزان کارکرد ماهیانه کارکنان را محاسبه کرده و در قالب یک سند رسمی یا همان فیش حقوقی ارائه دهند.

فیش حقوقی

وظایف حسابدار حقوق و دستمزد

در ادامه، به برخی از مهم‌ترین وظایف و مسئولیت‌های کارشناس حقوق و دستمزد اشاره می‌کنیم.

  • محاسبه حقوق پایه کارکنان و صدور اسناد حسابداری مربوط به حقوق و دستمزد
  • مشخص‌ کردن میزان حق بیمه کارکنان و صدور اسناد حسابداری آن‌ها
  • محاسبه میزان اضافه‌ کاری هر فرد در مجموعه
  • محاسبه مبالغ مربوط به مزایای حقوق از جمله مزایای مستمر و مزایای غیرمستمر
  • محاسبه میزان عیدی با توجه‌ به قوانین اداره کار
  • ثبت‌ اسناد حسابداری مزایای نقدی و غیرنقدی

یکی از اصلی‌ترین وظایف حسابدار حقوق و دستمزد محاسبه کارکرد ماهیانه کارمندان یک مجموعه و صدور فیش حقوق آن‌هاست.

  • محاسبه و صدور اسناد حسابداری مربوط به مالیات حقوق و دستمزد کارکنان
  • محاسبه سنوات کارکنان با توجه‌ به قوانین
  • ثبت و نگهداری اسناد، مدارک و حساب‌های حقوق و دستمزد در دفاتر و نرم‌افزار‌ها
  • محاسبه تعداد روز‌های مرخصی استفاده‌ نشده کارکنان و تعدیل مبلغ مانده مرخصی‌ها بر روی فیش حقوقی
  • صدور سند ذخیره مرخصی و بازخرید مرخصی کارکنان
  • محاسبه دستمزد سالانه از جمله موارد مالیات عمومی (کسر مالیات‌ بر درآمد، کمک‌ هزینه‌ها و پرداخت‌های مختلف)
  • ثبت‌ اسناد مالیات‌ بر درآمد و گزارش‌های تأمین اجتماعی
  • تهیه و تنظیم لیست‌های حقوق و مزایای کارکنان بر اساس احکام کارگزینی
  • ارائه توضیحات و راهنمایی به کارکنان درمورد وام، مساعده و دیگر مزایا
  • ارائه گزارش‌های حسابداری و لیست‌های حقوق و دستمزد به بخش‌های مربوطه و مقامات مافوق در مجموعه
  • تهیه و تنظیم لیست‌ها و گزارش‌های کسورات قانونی همچون مالیات، بیمه‌های مختلف، بازنشستگی و… و ارسال آن‌ها به واحد‌های مربوطه

علاوه بر تمامی مواردی که به‌ عنوان وظایف کارشناس حقوق و دستمزد بیان کردیم، این فرد باید در حفظ اطلاعات هویتی اشخاص و شرایط قرارداد کارکنان کوشا باشد و اصل رازداری را در حیطه شغلی خود رعایت کند. در نهایت، این موضوع را هم در نظر داشته باشید که میزان حقوق و دستمزد در محاسبه میزان مالیات تأثیرگذار است. از این‌ رو، کارشناس حقوق و دستمزد باید اطلاعات مربوطه را در دفاتر حسابداری یا نرم‌افزار ثبت کرده تا برای محاسبه میزان مالیات مجموعه مورد استفاده قرار گیرد.

درآمد حسابدار حقوق و دستمزد چقدر است؟

ایران سلری اطلاعات دقیقی از درآمد کارشناس حقوق و دستمزد ندارد؛ اما بر اساس آمار سال ۱۴۰۳ حقوق یک حسابدار در ایران ۲۷ میلیون و ۷۷۲ هزار تومان گزارش شده است. البته این رقم میانگین دریافتی افراد شاغل در این پوزیشن است و ممکن است دریافتی شما کمتر یا بیشتر از این رقم باشد. پیش‌بینی می‌شود محدوده درآمد کارشناس حقوق و دستمزد هم در حدود ۲۷ میلیون تومان باشد. برای اطلاع از فرصت‌های استخدام حسابدار در سراسر ایران، آگهی‌های ایران تلنت را بررسی کنید.

 

وظایف کارشناس حقوق و دستمزد در ادارات و سازمان‌های دولتی چیست؟

حسابدار حقوق و دستمزد در مجموعه‌های دولتی، باید فرایند مدیریت مالی و حسابرسی را مدیریت کند. با این‌ حال، تفاوت چندانی میان شرح وظایف حسابدار حقوق و دستمزد در سازمان‌ها و ادارات دولتی و خصوصی وجود ندارد. تنها ممکن است به علت گستردگی امور، دایره وظایف حسابدار در بخش دولتی وسیع‌تر باشد. در ادامه، برخی از وظایف کارشناس حقوق و دستمزد در ادارات دولتی را نام می‌بریم:

  • مدیریت و برنامه‌ریزی مالی
  • ثبت و انتقال اسناد و اطلاعات مالی
  • حفاظت از اسناد و منابع مالی مجموعه
  • تطابق اسناد با قوانین و مقررات اداره کار
  • تهیه گزارش‌های مربوط به امور مالی
  • رازداری و حفظ اطلاعات مالی پرسنل اداره
  • به‌روزرسانی اطلاعات حقوق و دستمزد بر اساس آخرین تغییرات قوانین مالی و مالیاتی کشور
  • محاسبه و پرداخت لیست مالیات و حقوق کارکنان سازمان
  • تعامل و همکاری با واحد منابع انسانی اداره

در نهایت، حسابدار حقوق و دستمزد در بخش‌های دولتی باید توانایی مدیریت ریسک مالی و مشارکت در تصمیم‌گیری‌های مربوطه را داشته باشد. همچنین در صورت لزوم با حسابرس‌ها و ممیز‌های مالیاتی و بیمه، همکاری‌های لازم را انجام دهد.

جمع‌بندی

در متن بالا، تلاش کردیم به طور کامل شرح وظایف حسابدار حقوق و دستمزد را مرور کنیم. این موضوع را فراموش نکنید که از وظایف کارشناس حقوق و دستمزد رعایت اصول اخلاقی و رازداری است. این فرد باید در مدیریت زمان مهارت داشته و دقت و سرعت عمل کافی در انجام محاسبات داشته باشد. از جمله انتظاراتی که از کارجویان حسابداری حقوق و دستمزد می‌رود این است که باید به قوانین این حوزه و حداقل یکی از نرم‌افزار‌های حسابداری تسلط داشته باشد. تمامی شرکت‌های بزرگ و کوچک برای بخش مالی و حسابداری خود به یک کارشناس حقوق و دستمزد حرفه‌ای نیاز دارند. اگر شما هم متقاضی استخدام در این فرصت شغلی هستید، آگهی‌های استخدام حسابدار ایران تلنت را بررسی کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آگهی های مرتبط

برنامه‌نویس Blazor

خدمات انفورماتیک