بازار کار مهندسی برق برای خانم ها

بررسی بازار کار مهندسی برق برای خانم ها

بسیاری معتقدند که به دلیل وجود تبعیض‌های جنسیتی در بازار کار مهندسی برق برای خانم‌ ها جایی وجود ندارد. این افراد فشار کار در محیط‌های کارگاهی و کارخانه‌ها و لزوم انجام بعضی از کارهای فنی را مغایر با توانمندی‌های شغلی خانم‌ ها می‌دانند. در حالی که این افکار در بسترهای جوامع سنتی و مردسالارانه رواج دارد و خانم ها می‌توانند متناسب با مهارت‌ها و اهداف شغلی که دارند در حوزه مهندسی برق مشغول به کار شوند. در این یادداشت علاوه بر بررسی بازار کار مهندسی برق برای خانم ها، به معرفی بهترین گرایش مهندسی برق برای خانم ها هم می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

چرا عده‌ای بازار کار مهندسان برق برای خانم ها را مناسب نمی‌دانند؟

این تفکر که بازار کار مهندسی برق برای خانم ها مناسب نیست گاهی از عدم آگاهی کامل درباره محیط‌های کاری ناشی می‌شود. آن دسته از افرادی که معتقدند مسیر شغلی مهندس برق با توانمندی‌های فیزیکی زنان سازگار نیست، احتمالاً به جز کارخانه‌ها و صنایع تولیدی و پروژه‌های ساختمانی با محیط‌های کاری دیگر مهندسان برق آشنایی ندارند.
در حالی‌ که مهندسان برق، چه آقایان و چه خانم ها می‌توانند در شرکت‌های فناوری و استارتاپ‌ها هم مشغول به کار شوند و از سواد و مهارت‌های علمی خود در زمینه ارائه ایده‌های خلاقانه استفاده کنند. از جمله ویژگی‌های چنین مجموعه‌هایی انعطاف‌پذیری آن‌هاست که امکان کار در پروژه‌های نوآورانه را فراهم می‌کند.

بازار کار مهندسی برق برای خانم ها

امکان افزایش حضور مهندسان خانم در صورت اشتغال در مراکز استارتاپی

یکی دیگر از محیط‌های کاری که می‌تواند برای مهندسان برق خانم مناسب باشد، دفاتر طراحی و مشاوره است. دفاتر مشاوره و طراحی مهندسی جایی هستند که مهندسان برق به طراحی، تحلیل و مشاوره پروژه‌های مختلف مشغول هستند و از جمله محیط‌های کاری است که بدون فشار فیزیکی و استرس محیط‌های فنی برای مهندسان برق خانم قابل‌ انجام است. این فضاها معمولاً محیط‌های کاری آرام و اداری، با امکانات کامپیوتری پیشرفته و اتاق‌های کنفرانس هستند که فرصت یادگیری و رشد را برای همه به شکل برابر فراهم می‌کنند.
یکی دیگر از محیط‌های کاری مناسب برای استخدام مهندس برق خانم مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها هستند. تحقیق و توسعه پروژه‌های علمی، تدریس و آموزش و نوآوری و پیشرفت در فناوری‌های جدید از جمله فعالیت‌هایی است که مهندسان برق خانم و آقا به شکل برابر می‌توانند انجام دهند.
با این‌ حال بسیاری از زنان در سراسر دنیا در مراکز خدمات و پشتیبانی شرکت‌ها، خدمات فنی، مشاوره، تعمیر و نگهداری تجهیزات و پشتیبانی از مشتریان مشغول به کار هستند و یا در محل پروژه‌های ساختمانی و صنایع حضور دارند؛ بنابراین مانع اصلی حضور گسترده زنان در بازار کار مهندسی برق تابوهای اجتماعی، تبعیض‌های جنسیتی در استخدام مهندس برق و محدودیت‌های فکری افراد است.

حقوق مهندس برق خانم چقدر است؟

بر اساس ماده ۳۸ قانون کار در شرایط برابر و با مسئولیت‌های برابر نباید تفاوتی بین میانگین حقوق زنان و مردان در یک حوزه کاری وجود داشته باشد. بر اساس آمار ایران سلری میانگین حقوق مهندس برق ۲۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۳ است. البته این رقم، میانگین دریافتی این پوزیشن شغلی است و ممکن است دریافتی واقعی شما کمتر یا بیشتر از این رقم باشد.

بهترین گرایش مهندسی برق برای خانم ها کدام است؟

اگر از آن دسته خانم‌هایی هستید که از میان مشاغل مهندسی برق کار در دفاتر فنی و طراحی را به کار در محیط‌های پرچالش کارگاهی ترجیح می‌دهید، گرایش برق – الکترونیک، انتخاب بهتری در مسیر شغلی شماست. چرا که این گرایش شامل طراحی و توسعه قطعات و سیستم‌های الکترونیکی می‌شود. با انتخاب این گرایش فرصت‌های شغلی مختلفی در صنایع الکترونیک مصرفی، مخابرات، خودرو و تجهیزات پزشکی خواهید داشت. در ضمن امکان انجام کارهای تحقیقاتی و توسعه‌ای نیز برای شما فراهم خواهد بود. در این صورت بیشتر مسئولیت‌هایتان را در محیط‌های آزمایشگاهی و دفاتر انجام خواهید داد.

جمع‌بندی

در این یادداشت علت مطرح‌ شدن بعضی گزاره‌های نادرست درباره بازار کار مهندسی برق برای خانم ها را مطرح کردیم. به دلیل وجود بعضی تفکرهای سنتی و محدودیت‌های اجتماعی عده‌ای معتقدند در بازار کار مهندسی برق برای خانم ها جایی وجود ندارد. در حالی که ثابت کردیم با کسب اطلاع از محیط‌هایی که از نظر فیزیکی کم‌تر چالش‌برانگیز هستند، می‌توان شاهد افزایش حضور بانوان در این عرصه بود. بر این اساس بهترین گرایش مهندسی برق برای خانم ها از دیدگاه ایران تلنت، گرایش برق – الکترونیک است که امکان استخدام در محیط‌های آزمایشگاهی، تحقیقاتی و اداری را فراهم می‌کند.

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آگهی های مرتبط

برنامه‌نویس Blazor

خدمات انفورماتیک