چگونه به عنوان برنامه نویس مبتدی کار پیدا کنیم؟

چگونه به عنوان برنامه نویس مبتدی کار پیدا کنیم؟

فرقی نمی‌کند که برنامه نویسی را خودتان آموخته‌اید یا از دانشگاهی معتبر مدرک تحصیلی دارید، وقتی که برنامه نویس مبتدی و تازه کار هستید، پیدا کردن کار می‌تواند کمی دشوار باشد.

فهرست مطالب

به عنوان یک شخصی که به تازگی برنامه نویس شده و قصد دارد برای اولین بار این عنوان شغلی را یدک بکشد، مطمئناً شما همه مهارت‌های لازم را دارید. اما سوال اساسی اینجاست که چگونه باید با مدیران منابع انسانی و مسئولان استخدامی ارتباط برقرار کنید؟ چگونه باید کارفرمای احتمالی را تحت تاثیر خود قرار دهید؟ یا اصلاً چگونه باید مطمئن شوید که به مصاحبه شغلی دعوت خواهید شد؟

در این مطلب از وبلاگ ایران تلنت به این سوال پاسخ خواهیم داد که چگونه به عنوان یک برنامه نویس تازه شغل دلخواهمان را پیدا کنیم؟ در این مطلب قصد داریم از راهکارهای کسب تجربه به عنوان یک برنامه نویس مبتدی گرفته تا چگونگی جستجوی شغل، شبکه سازی و حتی انجام مصاحبه صحبت کنیم.

 

چگونه می‌توانیم پیش از پیدا کردن شغل، تجربۀ کاری به دست آوریم؟

این همان معمای همیشگی است که کارجویان با آن روبرو هستند. درست است که برنامه نویس تازه کار هستید، اما کارفرمایان می‌خواهند که شما تجربه کار داشته باشید. خب، چگونه می‌توان بدون داشتن کار، تجربه کسب کرد؟

خوشبختانه، کسب چنین تجربه‌هایی برای برنامه نویسان و توسعه‌دهندگان چندان دشوار نیست و شما از طریق چند روش می‌توانید مهارت‌های خود را به بازار کار عرضه کنید. برای آنکه بتوانید به عنوان یک برنامه نویس مبتدی کمی تجربه کسب کنید، راهکارها و روش‌های زیر می‌تواند به شما کمک کند:

 

به صورت داوطلبانه در پروژه‌ها مشارکت کنید

فعالیت داوطلبانه در پروژه‌های جذاب و شناخته شده، روش مناسبی برای کسب تجربه پیش از استخدام است. انجمن‌ها و وب‌سایت‌های ایرانی و خارجی بسیاری وجود دارد که اعضای آن به صورت داوطلبانه در پروژه‌ها مشارکت می‌کنند. برای مثال CodeDoesGood شبکه‌ای متشکل از برنامه نویسان داوطلب است که با هدف استفاده از مهارت‌هایشان برای رفع مشکلات واقعی جهان تشکیل شده است.

بنابراین اگر برنامه نویس مبتدی هستید که به دنبال کسب تجربه و محک زدن مهارت‌های خودش است، مشارکت داوطلبانه در برخی پروژه‌های می‌تواند شما را به اهدافتان برساند.

[better-ads type=”banner” banner=”4024″ campaign=”none” count=”2″ columns=”1″ orderby=”rand” order=”ASC” align=”center” show-caption=”1″][/better-ads]

فریلنسر شوید!

وقتی که می‌خواهید خودتان را به عنوان یک برنامه نویس حرفه‌ای معرفی کنید، وجود پروژه‌های فریلنسری در رزومه شما اعتبارتان را افزایش می‌دهد. برای آنکه بتوانید پروژه‌های آزادکاری یا دورکاری دریافت کنید باید در شبکه‌های اجتماعی کمی بیشتر فعال باشید.

همچنین، می‌توانید با ثبت نام در سایت‌های فریلنسری برای کارفرمایان پروپوزال بفرستید (ایران تلنت به زودی خبرهای خوبی برای فریلنسرها خواهد داشت).

یکی دیگر از روش‌های کار کردن به عنوان فریلنسر این است به شرکت‌های کوچک پیشنهاد ارائه خدمات دهید. شاید این نوع کاریابی نقطۀ درخشان رزومه شما نباشد، اما یک پیام مستقیم برای کارفرمایان دارد: اینکه شما مهارت‌های لازم برای انجام کار را دارید!

 

در پروژه‌های متن باز مشارکت کنید

کدهای پروژه‌های متن باز در دسترس همه قرار دارد و هر شخصی می‌تواند آن‌ها را تغییر داده و بهبود بخشد. مشارکت در چنین پروژه‌هایی نه تنها به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را در دنیای واقعی به کار ببرید، بلکه این فرصت را برایتان فراهم می‌کند تا با سایر برنامه‌نویسان از نزدیک کار کنید. در سایت GitHub می‌توانید پروژه‌های متن باز متنوعی را پیدا کنید.

 

همیشه در حال ساختن باشید!

هنگامی که زمان متقاعد کردن کارفرما می‌رسد، آنچه اهمیت دارد این است که دانش شما چگونه کاربردی می‌شود. بنابراین بسیار مهم است که به عنوان یک برنامه نویس مبتدی همیشه در حال یادگیری و ساختن باشید. هرچه بر روی پروژه‌های بیشتری کار کنید (چه دورکاری، چه داوطلبانه و چه متن باز)، دست شما برای متقاعد کردن کارفرما بازتر است.

استخدام برنامه نویس

 

کجا به دنبال آگهی استخدام برنامه نویس باشیم؟ (یا چگونه برای موقعیت شغلی برنامه نویسی جستجو کنیم؟)

همزمان با اینکه تمام تلاش خود را برای استفاده از مهارت‌های خود برای ورود به بازار کار می‌گیرید، باید استراتژی دقیقی نیز برای جستجوی شغل برای استخدام برنامه نویس داشته باشید.

همانطور که در مطلب چگونه برنامه نویس شویم؟ توضیح دادیم، برنامه نویسی حوزه کاری گسترده و متنوعی دارد و شما می‌توانید مسیرهای شغلی متفاوتی را برای خودتان انتخاب کنید. بنابراین، پیش از آنکه جستجوی شغلی خود را انجام دهید، نیاز دارید که خط و مسیر شغلی خود را انتخاب کنید.

 

جستجوی شغلی خود را جهت‌دهی کنید

احتمالاٌ می‌دانید که باید بر اساس مهارت‌ها و اهداف‌تان به دنبال شغل باشید. اگر قصد دارید که توسعه‌دهنده وب Front-end شوید، بهتر است تنها برای آگهی‌های این عنوان شغلی رزومه بفرستید. با این حال، اگر هدف‌تان این است که در آینده به یک توسعه دهنده وب Back-end تبدیل شوید، عاقلانه است که به دنبال موقعیت‌های شغلی باشید که شما را به این هدف می‌رساند.

همچنین، پیشنهاد می‌کنیم که به صورت همزمان به مشخصات مکان و تیمی که دوست دارید با آن‌ها همکاری کنید، فکر کنید. پیش از آنکه جستجوی شغلی‌تان را آغاز کنید، بهتر است کمی درباره سوالات پیش‌رو فکر کنید:

  • علاقه دارید در چه حوزه‌ای از برنامه نویسی مشغول به کار شوید؟
  • آیا علاقه دارید در یک استارتاپ کار کنید یا می‌خواهید کار خود را در یک شرکت بزرگ آغاز کنید؟
  • دوست دارید عضوی از یک تیم بزرگ باشید یا یک تیم کوچک؟
  • چه محصولات و صنایعی شما را به وجد می‌آورند؟
  • آیا به سفر و جا‌به‌جایی تمایل دارید؟

شاید تصور کنید که تنها یک انسان بهانه‌گیر چنین سوالاتی را می‌پرسد، اما واقعیت این است که اگر علایق خود را بشناسید قطعاً جستجوی شغلی نتیجه‌بخشی خواهید داشت.

 

در وب‌سایت‌های استخدامی و پرتال‌های مرتبط به دنبال کار باشید

حال که می‌دانید باید دنبال چه چیزی باشید، یافتن موقعیت‌های شغلی مناسب برایتان آسان‌تر خواهد بود. مکان‌های مختلفی برای جستجوی شغل برنامه نویسی وجود دارد. برای مثال وب‌سایت ایران تلنت یکی از بهترین سایت‌ها برای یافتن شغل مرتبط با برنامه نویسی است.

همچنین، شما می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی نظیر لینکدین و توییتر یا وب‌سایت‌های تخصصی مانند GitHub و StackOverflow برای یافتن شغل برنامه نویسی استفاده کنید.

از طرف دیگر، فرصت‌های شغلی بسیاری نیز وجود دارند که در اینترنت نمی‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. اگر دوست یا آشنایی دارید که در صنعت خاصی کار می‌کند، می‌توانید از او درباره فرصت‌های شغلی مرتبط سوال کنید.

 

چگونه بفهمیم که رزومه چشمگیری داریم؟

به عنوان یک برنامه نویس مبتدی، چالش بعدی که در پیش‌رو دارید این است که بتوانید برای خودتان چند مصاحبه شغلی دست‌وپا کنید. از آنجایی که در بازار کار امروز تقاضا برای برنامه نویس بسیار بالا است، برنامه نویسان حرفه‌ای به سرعت استخدام می‌شوند. شما به عنوان یک برنامه نویس مبتدی و تازه کار باید بتوانید کارفرمایان را قانع کنید که مهارت‌های لازم را دارید.

خب، حال پرسش اصلی این است که چگونه باید خودتان را در میان صدها رزومه دیگر برجسته کنید تا کارفرمایان شما را به مصاحبه دعوت کنند؟

 

رزومه خودتان را منطبق با موقعیت شغلی اصلاح کنید

پیدا کردن شغل کاری زمان‌بر است و نباید توقع داشت که خیلی زود کار مورد علاقه خودمان را پیدا کنیم. با این حال، نباید از این فرآیند طولانی نا امید شویم.

اگر برای موقعیت شغلی مورد علاقه‌تان جدی هستید، باید رزومه خود را بر اساس آن موقعیت شغلی ویرایش کنید. برای این کار به نکات زیر دقت کنید:

  • استفاده از کلمات مرتبط: مسئولان استخدامی در رزومه شما به دنبال کلیدواژه‌های خاصی خواهند بود. به همین دلیل، حتماً در رزومه خود کلمات کلیدی مرتبط با موقعیت شغلی دلخواهتان را به کار ببرید. برای مثال اگر شخصی هستید که می‌خواهید به عنوان توسعه‌دهنده وب Front-end فعالیت کنید، بهتر است کلماتی مانند HTML، CSS، BootStrap، اجایل، JQuery را حتماً در رزومه خود وارد کنید و درباره مهارت‌های خودتان نسبت به هرکدام توضیحات مختصری بدهید.
  • مشخص کردن مهارت‌های مورد نیاز: در رزومه نویسی خیلی مهم است که به مهارت‌ها و تجربه‌هایی که به موقعیت شغلی مرتبط هستند، اشاره کنید. حتی اگر شخصی هستید که مهارت‌های زیادی دارد، بیشتر بر روی مهارت‌هایی که در آگهی شغلی بر آن‌ها اشاره شده تاکید کنید.
  • به کار بردن مثال‌های مرتبط: به جای آنکه خودتان را با عباراتی مبهم و گنگ مانند «یک هم‌تیمی فعال» معرفی کنید، بهتر است که با مثالی دقیق توضیح دهید چگونه عضوی فعال از تیم خواهید بود.

پیشنهاد می‌کنیم مطالب وبلاگ ایران تلنت در خصوص اصول رزومه نویسی و راهنمای ساخت رزومه در ایران تلنت را مطالعه نمایید.

در ایران تلنت رزومه بسازید

پروفایل‌های خود در شبکه‌های اجتماعی را بهینه‌سازی کنید

حضور شما در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند در استخدام شدن یا نشدن شما تاثیرگذار باشد. امروزه بیشتر کارفرمایان پیش از دعوت کارجو به مصاحبه، نام او را در شبکه‌های اجتماعی جستجو می‌کنند. بنابراین بهتر است که پروفایل شما او را تحت تاثیر قرار دهد.

در ابتدا بهتر است پروفایل خود در لینکدین را بر اساس رزومه‌تان بهینه‌ کنید و مهارت‌ها و تجارب‌تان را به‌روزرسانی کنید. همچنین، اگر پروفایل لینکدین‌تان عکس ندارد، عکسی حرفه‌ای به آن ضمیمه کنید.

در آخر باید بگوییم که مطمئن شوید که پروفایل‌تان در شبکه‌های اجتماعی در دسترس عموم نیست. اگر همه می‌توانند پروفایل‌تان را ببینند بهتر است که محتواهایی که منتشر کرده‌اید را یکبار دیگر بررسی کنید.

 

یک وب‌سایت شخصی راه‌اندازی کنید

به عنوان یک برنامه نویس حتماً باید یک وب‌سایت شخصی داشته باشید و در وب‌سایت شخصی‌تان موارد زیر را در اختیار کارفرمایان و بازدیدکنندگان قرار دهید:

  • خودتان را به کارفرمایان و مشتریان احتمالی معرفی کنید.
  • مهارت‌ها و تخصص‌های خود را به آن‌ها معرفی کنید.
  • برخی از پروژه‌هایی که انجام داده‌اید را به نمایش بگذارید.
  • اطلاعات تماس خود را در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهید.
  • لینک حساب کاربری خود در GitHub و سایر شبکه‌های اجتماعی را به وب‌سایت اضافه کنید.

پیش از انکه برای موقعیت شغلی خاصی رزومه بفرستید، مطمئن شوید که وب‌سایت‌تان به‌روز است و جزئیات پروژه‌هایتان به شکلی دقیق مشخص شده است. به خاطر داشته باشید که وب‌سایت شما فقط رزومه شما و محلی برای معرفی پروژه‌هایتان نیست. اگر مهارتش را دارید کد عجیب و بامزه‌ای بنویسید تا کارفرمایان را تحت تاثیر قرار دهید.

 

کدهایتان را در GitHub به اشتراک بگذارید

یکی دیگر از روش‌های که می‌توانید به وسیله آن مهارت‌هایتان را به کارفرمایان نشان دهید، اشتراک گذاری کدهایتان در GitHub است. GitHub پلتفرمی تحت وب است که به عنوان انباری از کد شناخته می‌شود. همچنین، GitHub به برنامه نویسان تازه کار کمک می‌کند تا از بهترین و جدیدترین اصول کدنویسی بهره ببرند.

به عنوان یک برنامه نویس مبتدی فعالیت و مشارکت در GitHub به کارفرمایان ثابت می‌کند که شما به شکلی مداوم در حال ارتقای مهارت‌های خودتان هستید. همچنین، اگر کارفرمایتان شخصی خبره باشد، مطمئناً ترغیب می‌شود تا تمیز بودن کدهایتان را بررسی کند.

پیش از ارسال رزومه برای یک موقعیت شغلی، در ابتدا مطمئن شوید که اکانت GitHubتان فعال است. سپس، لینک آن را در رزومه خود قرار دهید.

 

چگونه می‌توانم شبکه‌سازی کنم و با همتایان خود در این حوزه آشنا شوم؟

هر شخصی که می‌خواهد در دنیای برنامه نویسی موفق شود، باید اهمیت ویژه‌ای به شبکه‌سازی دهد. باید گفت شبکه‌سازی تنها به معنی پیدا کردن موقعیت‌های شغلی بهتر نیست. شبکه سازی هم برای برنامه نویسان مبتدی و هم برنامه نویسان خبره، منبع بزرگی برای دریافت حمایت و تبادل اندیشه است. هرچه بیشتر بر روی شبکه‌سازی تمرکز کنید، خودتان را بیشتر در مسیر حرفه‌ای شدن قرار داده‌اید.

به عنوان یک برنامه نویس مبتدی، شبکه‌سازی قطعا کار سخت و دشواری است، اما نگران نباشید. روش‌های زیادی برای این کار وجود دارد:

 

در یک «هکاتون» شرکت کنید

هکاتون‌ها بهترین موقعیت برای محک زدن مهارت‌هایتان و ملاقات با آدم‌های جدید را برایتان فراهم می‌کنند. یک هکاتون (به انگلیسی Hackathon) رویدادی است که در آن برنامه‌نویسان رایانه و افراد دیگری که درگیر توسعه نرم‌افزار هستند، از جمله طراحان گرافیکی، طراحان واسط کاربری و مدیران پروژه گرد هم می‌آیند و در توسعه پروژه‌های نرم‌افزاری (و گاهی سخت‌افزاری) با یکدیگر همکاری می‌کنند.

با شرکت در یک هکاتون شما می‌توانید به راحتی با افراد جدیدی آشنا شوید و از آن‌ها چیزهای زیادی را بیاموزید.

 

در رویدادها، کنفرانس‌ها و دورهمی‌های مربوط به تکنولوژی شرکت کنید

اگر تصور می‌کنید مهارت‌های کافی برای شرکت در یک هکاتون را ندارید، می‌توانید در رویدادها، کنفرانس‌ها و دورهمی‌های مرتبط شرکت کنید. اگر سری به وب‌سایت‌های رویداد-محور بزنید خواهید دید که هر ماه، همایش‌ها و رویدادهای متنوعی برگزار می‌شود که می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید.

حل مسئله: مهارت مدیر مالی

شبکه‌سازی حضوری

برای بسیاری از انسان‌ها، تصور ایستادن در اتاقی پر از آدم‌های غریبه و تلاش برای شروع یک مکالمه با این افراد یک کابوس تمام عیار است. به همین دلیل، شبکه‌سازی به صورت رو در رو باید با ذهنیت درست انجام شود.

طوری تلاش نکنید که دیگران تصور کنند شما آنجایید که مهارت‌های خودتان را بفروشید. در عوض، سعی کنید بر اساس موضوعی که درباره آن صحبت می‌کنند، آن‌ها ارتباط برقرار کنید. باید بدانید که شبکه سازی به معنی کار پیدا کردن نیست، بلکه یک استراتژی بلند مدت برای پیشرفت در مسیر شغلی شماست.

 

به انجمن‌های آنلاین بپیوندید

با عضویت در انجمن‌های آنلاینی مانند StackOverflow، CodeProject، Bytes، WebDeveloper.com و GitHub این فرصت را دارید که در سطح بین‌المللی شبکه‌سازی کنید. سعی کنید با اشتراک گذاشتن پروژه‌های خود و مشارکت در بحث‌ها با دیگر افراد حاضر ارتباط برقرار کنید.

 

چگونه می‌توانم در مصاحبه کارفرما را تحت تاثیر قرار دهم؟

حال که می‌دانید چگونه تجربه به دست آورید و شبکه‌سازی کنید، آخرین چالش‌تان این است که در مصاحبه کاری بدرخشید و به عنوان یک برنامه نویس مبتدی اولین شغل‌تان را به دست آورید.

هنگام مصاحبه شغلی شما باید کارفرما را قانع کنید که مهارت‌های لازم برای رفع نیازهای او را دارید و در عین حال، باید برای گرفتن این موقعیت شغلی برای خودتان شور و اشتیاق نشان دهید.

برای آنکه بتوانید در مصاحبه‌های شغلی اولیه به خوبی بدرخشید، پیشنهاد می‌کنیم که مطالب وبلاگ ایران تلنت درباره رایج‌ترین سوالات مصاحبه شغلی و چگونه خودمان را برای مصاحبه شغلی آماده کنیم را مطالعه نمایید.

برای آنکه بتوانید نظر کافرما را نسبت به خودتان جلب کنید، پیش از مصاحبه باید به دو مورد زیر دقت کنید:

 

خودتان را برای یک آزمون کدنویسی آماده کنید

این احتمال وجود دارد که در حین مصاحبه از شما بخواهد که چند خط کد بنویسید. کارفرمایان می‌خواهند ببینند که شما به HTML، CSS، جاوا اسکریپت یا هر زبان دیگری تسلط کافی دارید. بنابراین، برای چنین آزمونی آماده باشید.

همچنین، در طول مصاحبه درباره دانش و اطلاعات خود صادق باشید. اگر اولین بار است که به عنوان یک برنامه نویس به مصاحبه می‌روید، هیچ‌کس از شما انتظار ندارد که بر همه مباحث مسلط باشید. برای مثال اگر موارد X و Y را نمی‌دانید، تاکید کنید که در یادگیری سریع هستید و علاقه دارید این مباحث را بیاموزید. این رفتار اعتبار شما را نزد کارفرما بالا خواهد برد.

 

درباره کارفرمای خود تحقیق کنید

این مورد شاید نیاز به گفتن نداشته باشد، اما خب ترجیح دادیم که آن را به فهرست این مطلب اضافه کنیم. پیش از آنکه به جلسه مصاحبه بروید، درباره شرکت مورد نظر تحقیق کنید تا بدانید دقیقاً چه خدماتی عرضه می‌کنند و کارشان دقیقاً چیست. کارفرمایان می‌خواهند مطمئن باشند که شما به ماهیت آنچه انجام می‌دهند واقف هستید.

پیشنهاد می‌کنیم تحقیقات خود را تا جایی ادامه دهید که بتوانید با اطمینان و آگاهی کامل درباره ماموریت‌ها و هدف‌های مجموعه صحبت کنید و نقش خودتان را برای رسیدن به این اهداف برای کارفرما ترسیم کنید. همچنین، در پایان مصاحبه می‌توانید سوالات خود را از کارفرما بپرسید.

پیش از جلسه مصاحبه نیز موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

  • اکانت‌های شبکه اجتماعی شرکت را برای پیگیر آخرین اخبار مرتبط دنبال کنید.
  • درباره شخصی که قرار است با شما مصاحبه کند، تحقیق کنید. شاید بتوانید چند وجه اشتراک با او پیدا کنید.
  • درباره صنعت شرکت یا حوزه فعالیت آن تحقیق کنید تا از جدیدترین ترندها و چالش‌های این صنعت مطلع باشید.

 

کار گروهی را فراموش نکنید!

کار تیمی بخش مهمی از تبدیل شدن به یک برنامه نویس خوب است. مطمئناً شما ماشین نیستید و فقط پشت کامپیوتر کدنویسی نمی‌کنید. در تیم خود مجبور هستید که با طراحان، بازاریابان، مدیران محصول، دیگر برنامه نویسان و حتی مدیر عامل تعامل داشته باشید.

فارغ از مباحث فنی، داشتن روابط عمومی قوی و روحیه تیمی به مرور مسیر پیشرفت را برایتان هموار خواهد کرد. در آخر باید گفت کارفرمایان می‌خواهند مطمئن باشند که شما با دیگران به خوبی تعامل می‌کنید و می‌توانید همراه با دیگران پروژه‌ها را به سرانجام برسانید.

خب، این مقاله هم به انتهای خود رسید. امیدواریم که توانسته باشیم راهنمای خوب و مفیدی برای برنامه نویسان مبتدی و تازه کار گردآوری کرده باشیم. اگر یک برنامه نویس مبتدی هستید که قصد دارد وارد بازار کار شود، فرصت را از دست ندهید و همین الان از طریق رزومه ساز ایران تلنت، یک رزومه حرفه‌ای و بین‌المللی برای خودتان بسازید و برای فرصت‌های شغلی موجود در ایران تلنت اقدام کنید.

مقالات مرتبط

آگهی های مرتبط با:

برنامه‌نویس Blazor

خدمات انفورماتیک