صنایع مرتبط با مهندسی برق

۹ صنعت مناسب برای استخدام مهندسین برق

آنقدر تخصص‌ها و مهارت‌های مهندسان برق گسترده است که صنایع مختلفی به استخدام آن‌ها نیاز دارند. بازار کار مهندسی برق از صنعت برق و انرژی، خودروسازی، الکترونیک تا تولید نفت، گاز و پتروشیمی و حتی صنعت دارو و درمان را دربرمی‌گیرد. در این یادداشت می‌خواهیم به بررسی ۹ نمونه از صنایع مرتبط با مهندسی برق و وظایف مختلف کارشناسان برق بپردازیم. اگر نمی‌دانید کدام صنایع مرتبط با مهندسی برق هستند این یادداشت را تا انتها بخوانید. اگر مهندس برقی هستید که به دنبال یک محیط کاری ایده‌آل می‌گردید، این یادداشت چندین پیشنهاد کاری مناسب برای شما دارد.

۹ صنعت مرتبط با مهندسی برق

۱. انرژی و برق

نیروگاه‌های برق مانند نیروگاه‌های هسته‌ای، بادی، خورشیدی و حرارتی برای طراحی و توسعه سیستم‌های تولید برق، طراحی و نگهداری شبکه‌های انتقال و توزیع برق و بهینه‌سازی مصرف انرژی از صنایع مرتبط با مهندسی برق هستند. آن دسته از مهندسین برقی که تمایل دارند در شرکت‌های انرژی و برق حضور داشته باشند، می‌توانند در محیط کار اداری (برای طراحی و برنامه‌ریزی سیستم‌های برقی) فعالیت کنند. اما اگر دوست دارید به طور فیزیکی و از نزدیک با کار تعامل داشته باشید هم این محیط کاری مناسب شماست. چراکه این مجموعه‌ها نیاز دارند برای بازدید از نیروگاه‌ها، شبکه‌های توزیع و انتقال برق یا نظارت بر نصب و تعمیرات تجهیزات کارشناسان برق را به محل پروژه اعزام کنند. این صنعت برای آن دسته از مهندسین برقی که تمایل به کارهای کارگاهی دارند نیز مناسب است. زیرا برای نظارت بر ساخت و آزمایش تجهیزات برقی مهندسان برق باید در محیط‌های کارگاهی حاضر شوند.

۲. صنایع الکترونیک و تولید تجهیزات الکتریکی

سهم بزرگی از بازار کار مهندسی برق به صنایع الکترونیکی اختصاص دارد. طراحی مدارهای آنالوگ و دیجیتال، نظارت بر فرایند تولید و انجام تست‌های کیفیت بر روی محصولات نهایی و بررسی و توسعه فناوری‌های نوین در حوزه الکترونیک، همگی نیازمند استخدام مهندس برق است.

صنایع الکترونیک

از جمله صنایع مرتبط با مهندسی برق، صنعت الکترونیک است.

برنامه‌ریزی و طراحی پروژه‌ها، همکاری با تیم‌های دیگر برای توسعه محصولات جدید نیازمند حضور مهندسان برق در محیط اداری صنایع الکترونیک است. البته مهندسان برق می‌توانند در بخش کارگاهی و آزمایشگاهی صنعت الکترونیک هم مستقر باشند و فرایند تولید تجهیزات الکترونیکی را طراحی و بر آن نظارت نمایند.

۳. صنعت خودروسازی

شرکت‌های خودروسازی از جمله صنایع مرتبط با مهندسی برق هستند که به مهارت‌های مهندس برق برای طراحی سیستم کنترل موتور، سیستم‌های ناوبری و سیستم‌های ایمنی، طراحی سیم‌کشی‌ها و سیستم‌های توزیع برق داخل خودرو نیاز دارند. همچنین در سال‌های اخیر بسیاری از مهندسان برق در بخش R&D شرکت‌های خودروسازی مشغول بررسی و توسعه فناوری‌های جدید مانند خودروهای برقی و هیبریدی هستند.

صنعت خودروسازی فضای متنوعی را در اختیار کارشناسان برق قرار می‌دهد. از این‌ رو تفاوتی میان فرصت‌های اشتغال مهندسان برق خانم و آقا وجود ندارد. هر فرد بسته به توانمندی‌ها و علایق خود می‌تواند در بخش کارخانه، اداری یا در محل پروژه‌های تست و ارزیابی سیستم‌های برقی مشغول به کار شود.

۴. صنعت مخابرات

شبکه‌های تلفن ثابت، تلفن همراه و اینترنت از دیگر صنایع مرتبط با مهندسی برق هستند که نیاز به طراحی و توسعه مداوم زیر ساخت‌های خود دارند. در نتیجه یکی از مشاغل مهندسی برق می‌تواند طراحی شبکه‌های زیر ساختی مخابراتی باشد. انجام تست‌های کیفیت و عیب‌یابی شبکه‌های مخابراتی و ارائه خدمات فنی و پشتیبانی به مشتریان و حل مشکلات شبکه نیز از جمله دیگر وظایف مهندس برق است که در محیط‌های اداری شرکت‌های مخابراتی انجام می‌شود. این شرکت‌ها معمولاً به کارشناسان در محیط‌های آزمایشگاهی برای تست و توسعه تجهیزات زیرساختی نیاز دارند. همچنین ممکن است مسئولیت نصب و نگهداری تجهیزات مخابراتی در سایت‌های مختلف در این موقعیت شغلی به شما واگذار شود.

صنعت وظایف
انرژی و برق توزیع و انتقال برق و مدیریت انرژی
تولید تجهیزات الکترونیک تولید و تست تجهیزات الکترونیکی و R&D
خودروسازی برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی سیستم‌های برق خودرو
مخابرات بهینه‌سازی و نگهداری شبکه‌های مخابراتی و پشتیبانی از مشتریان
تولید و فراوری اتومات‌سازی خطوط تولید، نگهداری و تعمیرات و مدیریت پروژه‌های صنعتی
پزشکی و بهداشتی طراحی و توسعه تجهیزات پزشکی الکترونیکی، نگهداری و تعمیر تجهیزات پزشکی و تحقیق و توسعه
هوافضا طراحی سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی هواپیما و تست و ارزیابی سیستم‌ها
عمران، ساختمان و تأسیسات طراحی سیستم‌های برقی ساختمان‌ها، نصب و نگهداری تأسیسات برقی و مدیریت مصرف انرژی
نفت، گاز و پتروشیمی طراحی سیستم‌های قدرت، نظارت بر نصب تجهیزات، تست و ارزیابی، انجام تعمیرات اضطراری، برنامه‌ریزی و زمان‌بندی پروژه‌ها و مدیریت مصرف انرژی

جدول مقایسه وظایف مهندسان برق در صنایع مختلف

۵. صنعت تولید و فرآوری

صنایع تولیدی از دانش مهندسان برق در زمینه طراحی سیستم‌های توزیع برق برای برق‌رسانی به تجهیزات و ماشین‌آلات تولیدی استفاده می‌کنند. مهندسان برقی که در این صنعت مشغول به کار می‌شوند وظیفه دارند تجهیزات برقی مناسب را انتخاب و نظارت بر نصب ترانسفورماتورها، موتورها و تابلوهای برق را بر عهده بگیرند. اهمیت و پیچیدگی کار مهندسان برق در مجموعه‌های تولیدی آن‌قدر زیاد است که از این تخصص در کارگاه‌ها، دفاتر اداری، آزمایشگاه‌های تولید محصول و محل نصب تجهیزات برقی استفاده می‌شود.

۶. صنعت پزشکی و بهداشتی

مراکز درمانی و پزشکی برای طراحی و توسعه تجهیزات پزشکی نظیر دستگاه‌های تشخیصی و درمانی مانند MRI، دستگاه‌های ECG و تجهیزات اتاق عمل به استخدام کارشناس برق نیاز دارند. یک مهندس برق موظف است از عملکرد صحیح و ایمن تجهیزات پزشکی اطمینان حاصل کند. چنانچه در بخش تحقیق و توسعه صنایع پزشکی مشغول به کار شوید باید از فناوری‌های جدید برای بهبود کیفیت درمان استفاده کنید. این دسته از صنایع مرتبط با مهندسی برق نیروی کار متخصص را به بیمارستان‌ها و کلینیک‌‎ها، آزمایشگاه‌های طراحی تجهیزات و محل انجام تحقیقات (محیط‌های اداری) اعزام می‌کنند.

۷. صنعت هوافضا

هوافضا یکی دیگر از صنایع مرتبط با مهندسی برق است که برای طراحی سیستم‌های الکتریکی ناوبری، ارتباطات و کنترل آن‌ها به تخصص مهندسان برق نیاز دارند. انجام تست‌های کیفیت و ارزیابی عملکرد سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی در شرایط مختلف و انجام تحقیقات برای بهبود کارایی و ایمنی از جمله مسئولیت‌های مهندس برق در این صنعت است.

۸. صنعت عمران، ساختمان و تاسیسات

اگر مسیر شغلی مهندس برق در حوزه صنعت عمران و ساختمان باشد، انتظار می‌رود از تخصص کارشناسان برق برای نصب و راه‌اندازی سیستم‌های برقی ساختمان‌ها و سازه‌های بزرگ شهری، طراحی و برنامه‌ریزی سیستم‌های برقی و یا نظارت بر پروژه‌های ساختمانی و تأسیساتی استفاده شود. این دسته از صنایع مرتبط با مهندسی برق معمولا تمایل به جذب متخصصان دارند که پروانه نظام مهندسی داشته باشند. شرکت‌های مهندسین مشاور یکی از متقاضیان اصلی جذب نیروی کار مهندسی برق هستند که عمدتاً این متخصصان را برای نظارت بر پروژه‌ها به محل احداث ساختمان‌ها اعزام می‌کنند.

۹. صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

یکی از صنایع مرتبط با مهندسی برق که موقعیت‌های شغلی بسیار پردرآمدی دارد، صنعت نفت و گاز است. بر اساس آمار ایران سلری در سال ۱۴۰۳ حقوق مهندس برق کنترل ۳۵ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است. با این حساب میانگین دریافتی افرادی که در این صنعت اشتغال دارند، بیشتر از شاغلین سایر صنایع است. البته این رقم میانگین دریافتی ماهیانه این پوزیشن شغلی است و ممکن است درآمد واقعی شما بیشتر یا کمتر از این رقم باشد.

پردرآمدترین صنایع مرتبط با مهندسی برق، صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است.

صنعت نفت و گاز

فرصت شغلی مهندس برق در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی

دلیل اصلی پیشنهاد حقوق بالاتر در این صنعت، سختی کار میدانی و لزوم حضور در محل پروژه‌های پتروشیمی و نفت و گاز است. تنظیم برنامه‌های زمانی و منابع لازم برای اجرای پروژه‌های برقی، کنترل هزینه‌ها و اطمینان از اجرای پروژه‌ها در چارچوب بودجه تعیین‌شده و اطمینان از استانداردهای ایمنی و مقررات قانونی از جمله مسئولیت‌های مهندس برق است. همان‌طور که پیداست ریسک و عوارض جانبی تصمیم‌گیری‌های مهندس برق در این صنعت بسیار زیاد است.

جمع‌بندی

ما در این یادداشت ۹ نمونه از صنایع مرتبط با مهندسی برق را معرفی کردیم و گفتیم که فعالیت در صنعت نفت‌ و گاز و پتروشیمی یکی از پردرآمدترین موقعیت‌های شغلی مهندس برق است. مهندسان برق فرصت‌های کاری گسترده‌ای در صنعت پزشکی، هوافضا، خودروسازی، صنایع تولیدی، الکترونیک، انرژی، مخابرات و ساخت‌ و ساز دارند. محیط کار مهندسان برق بسیار متنوع است و فرصت کار در محل پروژه‌ها، محیط‌های اداری، کارگاهی و آزمایشگاهی برای کارجویان وجود دارد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آگهی های مرتبط

برنامه‌نویس Blazor

خدمات انفورماتیک