گزارش بازار کار ایران تلنت

گزارش بازار کار ایران تلنت منتشر شد

ایران تلنت با بهره‌گیری از پایگاه داده خود و رصد یک‌ساله فعالیت کارجویان و کارفرمایان در زمینه‌های مختلف، گزارشی شفاف و جامع از وضعیت بازار کار ایران در سال ۱۴۰۲ را تهیه کرده تا کارجویان و شرکت‌های بزرگ و کوچک بتوانند نگاهی دقیق و داده‌محور نسبت به آخرین تحولات منابع انسانی در ایران داشته باشند. این گزارش نتیجه تحلیل داده‌ها و اعداد و ارقام به دست آمده از سایت ایران تلنت و ایران سلری است که توسط کارمندان، کارجویان و کارفرمایان یا خوداظهاری افراد ثبت شده‌اند.

فهرست مطالب

بیشترین تعداد رزومه ارسالی برای صنایع مختلف

درصد رزومه‌های ارسال شده در صنایع مختلف بازار کار

نمودار درصد رزومه‌های ارسال شده

در بخش اول این گزارش صنایعی که بیشترین تعداد ارسال رزومه را داشته‌اند، معرفی شده‌اند که بر این اساس صنایع تولیدی، کالاهای تند مصرف و شرکت‌های دارویی بیش از سایر صنایع از کارجویان رزومه دریافت کرده‌‌اند.

شرکت‌هایی که مورد توجه کارجویان بوده‌اند

شرکت های مورد توجه کارجویان در بازار کار

چه شرکت‌هایی مورد توجه کارجویان بوده‌اند؟

در سال ۱۴۰۲، شرکت «ایرانسل» در صدر بشترین رزومه‌های دریافتی قرار داشته و کارجویان برای کار کردن در این شرکت بیش از شرکت‌های دیگر، علاقه نشان داده‌اند. بعد از ایرانسل نیز شرکت‌های گلدیران، زرین رویا و دیجیکالا قرار دارند.

بررسی میزان ماندگاری متخصصین در شرکت‌ها

در این بخش میانگین ماندگاری نیروها بر مبنای رده سازمانی بررسی شده که بر اساس این داده‌ها، افراد بدون سابقه کار و کارشناسان کمترین میزان ماندگاری در سازمان‌ها را داشته‌اند و بیشترین جابه‌جایی شغلی را تجربه کرده‌اند.

نمودار میایگین ماندگاری متخصصین در پست‌های مختلف بازار کار

میایگین ماندگاری متخصصین در پست‌های مختلف

در ادامه این گزارش، میانگین ماندگاری نیروها در سازمان بر اساس گروه شغلی، بررسی شده است. بر این اساس، شاغلین در حوزه‌های مهندسی کشاورزی و دامپروری با ۵.۴ سال، بیشتر از سایر گروه‌های شغلی در شغل خودشان مانده‌اند و متخصصین طراحی صنعتی و UI/UX با ۱.۴ سال، کمترین میزان ماندگاری در سازمان‌ها را داشته‌اند.

میانگین ماندگاری متخصصین در شرکت‌های مختلف بازار کار

میانگین ماندگاری متخصصین در شرکت‌ها

بیشترین‌های ایران تلنت

بررسی بیشترین‌های ایران تلنت برای اپلای در بازار کار

بیشترین فعالیت‌های ایران تلنت

در ادامه این گزارش برخی از فعالیت‌های کاربران ایران تلنت مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس این آمار بیشتر تعداد ریجکت شدن رزومه در ایران تلنت به کاربری اختصاص داشته که ۲۰۹۵ رد شده است.

افراد در کدام گروه‌های شغلی، بیشتر در مسیر شغلی‌شان ماندگارند؟

درصد ماندگاری افراد در مسیرهای شغلی بازار کار

درصد ماندگاری افراد در هر مسیر شغلی

ایران تلنت در این بخش از گزارش بازار کار، تغییر مسیر شغلی افراد در گروه‌های شغلی مختلف را بررسی کرده و به دنبال این پاسخ بوده که افراد در کدام گروه‌های شغلی، کمتر مسیر شغلی‌شان را عوض کرده‌اند. بر این اساس افراد در گروه شغلی وکالت کمترین میزان تغییر مسیر شغلی را داشته‌اند و ۸۸ درصد از افرادی که در ابتدا شغل وکالت را انتخاب کرده‌اند، هم‌اکنون نیز به کار وکالت ادامه می‌دهند.

بازار کار کدام صنایع داغ‌‌تر است؟

بازار کار کدام صنایع داغ‌تر است؟

فرصت‌های شغلی در صنایع مختلف در سال ۱۴۰۲

بر اساس گزارش بازار کار ایران تلنت در سال ۱۴۰۲ صنایع تولیدی بیش از سایر صنایع، فرصت شغلی داشته است. همچنین صنایع دارویی و کالاهای تند مصرف نیز بازار کار داغی در سال گذشته داشته‌اند.

کدام استان بیشترین میزان استخدام را دارد؟

استان‌های ایران با بیشترین میزان استخدام در بازار کار

استان‌های ایران با بیشترین میزان استخدام

به طور کلی ۴۶ درصد آگهی‌ های استخدام کشور مربوط به شهر تهران است و پایتخت به لحاظ تعدد فرصت‌های شغلی از همه استان‌های ایران وضعیت بهتری دارد. پس از تهران، خراسان رضوی، اصفهان و تبریز بیشترین میزان فرصت‌های شغلی در ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

کدام شرکت‌ها بیشترین میزان استخدام را در سال گذشته داشته‌‌اند؟

شرکت‌های دارای بیشترین میزان استخدام در بازار کار

شرکت‌ها با بیشترین میزان جذب و استخدام در سال ۱۴۰۲

سال گذشته شرکت گلدیران بیش از سایر شرکت‌ها در سایت ایران تلنت، آگهی استخدام منتشر کرده و به لحاظ میزان جذب نیرو در صدر شرکت‌ها قرار گرفته است. شرکت‌های ایرانسل و زرین رویا نیز رتبه دوم و سوم بیشترین میزان استخدام را به خود اختصاص داده‌اند.

بازار کار کدام رشته‌های تحصیلی در شرکت‌های خصوصی داغ‌تر است؟

بررسی بازار کار رشته‌های تحصیلی مختلف

تقاضای مشاغل بر اساس رشته تحصیلی

ایران تلنت در این بخش براساس تعداد آگهی‌های استخدام منتشر شده، مشخص کرده‌ که کدام گروه تحصیلی تقاضای شغل بیشتری در بازار کار داشته است که بر این اساس گروه فنی و مهندسی با اختصاص ۳۹ درصد از آگهی‌های شغلی به خود، در صدر قرار گرفته است.

مدت زمان جذب نیرو برای هر فرصت شغلی چقدر است؟

میانگین زمان جذب نیرو در بازار کار

میانگین زمان جذب نیرو در گروه‌های شغلی مختلف

براساس گزارش بازار کار ایران تلنت، میانگین زمان استخدام به طور کلی ۶۴ روز است؛ نمودار بالا به تفکیک گروه شغلی، میانگین زمان استخدام کردن را نمایش می‌دهد.

سن استخدام چقدر است؟

سن استخدام در بازار کار

سن استخدام در رده‌های سازمانی

در این بخش از گزارش بازار کار ایران تلنت، سن استخدام در آگهی‌های استخدامی مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس آمار ایران‌تلنت، در رده کارشناسی اغلب شرکت‌ها نیروی بالای ۳۵ سال استخدام نمی‌کنند.

میانگین حقوق دریافتی در رده‌های مختلف سازمانی چقدر است؟

میانگین حقوق دریافتی در بازار کار

میانگین حقوق دریافتی ماهانه در پست‌های مختلف سال ۱۴۰۲

در بخش حقوق و دستمزد گزارش بازار کار ایران، میانگین دریافتی افراد در پست‌های مختلف در سال ۱۴۰۲ مشخص شده است. بر این اساس، در رده مدیر ارشد افراد به طور میانگین ۳۲.۲ میلیون تومان حقوق دریافت کرده‌اند اما ماکسیمم حقوق پرتکرار در این رده، ۷۵ میلیون تومان بوده است.

مقایسه پرداختی‌ها در صنایع مختلف

میانگین پرداختی ماهانه در صنایع مختلف بازار کار

میانگین پرداختی ماهانه در صنایع مختلف

براساس گزارش بازار کار ایران‌تلنت، «کسب‌ و کارهای آنلاین/ تجارت الکترونیک» در همه رده‌های سازمانی بیش از سایر صنایع به نیروهای خود حقوق پرداخت کرده‌اند. شرکت‌های پیمانکاری نیز در رده دوم بیشترین میزان پرداخت حقوق‌ها در سال گذشته، قرار گرفته‌اند.

کدام مشاغل بیشترین حقوق را دریافت کرده‌اند؟

دریافتی ماهانه افراد در مشاغل مختلف بازار کار

دریافتی ماهانه افراد در مشاغل مختلف در سال ۱۴۰۲

در سال گذشته و در رده کارشناسی، برنامه‌نویسان با حقوق نزدیک به ۲۰ میلیون تومان بیش از سایر مشاغل درآمد داشته‌اند. در رده مدیران میانی نیز «سرپرست تیم فنی» با نزدیک به ۳۰ میلیون تومان بیشتر حقوق را دریافت کرده و در رده مدیر ارشد نیز مدیر عامل با ۴۸.۵ میلیون تومان در صدر قرار گرفته است.

حقوق رشته‌های تحصیلی مختلف در پست‌های کارشناسی

حقوق رشته‌های مختلف در پست‌های کارشناسی در بازار کار

حقوق رشته‌های مختلف در پست‌های کارشناسی

در بخش دیگری از این گزارش، میانگین درآمد افراد در رشته‌های تحصیلی مختلف مورد بررسی قرار گرفته است که بر این مبنا افرادی که در رشته کامپیوتر تحصیل کرده‌اند، با نزدیک به ۲۷ میلیون درآمد ماهانه، بیش از سایر رشته‌های تحصیلی درآمد داشته‌اند. رشته‌های مهندسی نفت، مهندسی برق و مهندسی مکانیک نیز در جایگاه‌های بعدی رشته‌های پردرآمد قرار گرفته‌اند.

کدام صنایع در سال ۱۴۰۲ بیشترین افزایش حقوق را داشته‌اند؟

میزان افزایش حقوق در صنایع مختلف بازار کار

میزان افزایش حقوق در صنایع مختلف

در سال ۱۴۰۲ و در ده کارشناسی شرکت‌های فعال در زمینه تعمیر و نگهداری / خدمات فنی، با ۵۴ درصد افزایش نسبت به سال قبل، بیشترین میزان افزایش حقوق را داشته‌اند. اما در رده مدیر میانی بیشترین میزان افزایش حقوق مربوط به شرکت‌های فعال در زمینه مالی و بورس بوده است.

مقایسه حقوق‌ها با نرخ تورم

مقایسه حقوق‌های بازار کار با توجه به نرخ تورم

مقایسه حقوق‌ها با نرخ تورم

ایران تلنت در بخش دیگری از گزارش جامع بازار کار ایران، روند حقوق و دستمزد کارکنان در ۷ سال گذشته را بررسی کرده و با نرخ تورم مقایسه کرده است.
مقایسه نمودار دستمزد اسمی و دستمزد حقیقی به ما نشان می‌دهد افزایش حقوق نه تنها منجر به قدرت خرید بالاتر افراد نشده بلکه شاهد روند کاهشی درآمد واقعی آنها نیز بوده‌ایم. به این معنا که افراد در سال ۱۴۰۲ علیرغم افزایش حقوق دریافتی‌شان نسبت به سال ۹۶، نمی‌توانستند کالاها و خدمات بیشتری خریداری کنند و اگر دقیقا به همان اندازه سال ۹۶ برای کالا و خدمات پول می‌پرداختند، در نهایت پس‌انداز کمتری برای‌شان می‌ماند یا حتی مقروض می‌شدند.

مقایسه حقوق کارمندان با نرخ دلار

میانگین دریافتی کارشناسان بازار کار با در نظر گرفتن نرخ دلار

میانگین دریافتی کارشناسان با در نظر گرفتن نرخ دلار

در ادامه این گزارش، ایران‌تلنت روند ۷ سال حقوق و دستمزد متخصصان را با در نظر گرفتن نرخ دلار بررسی کرده است. براساس این نمودار با تبدیل میانگین دریافتی کارشناسان در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۲ به دلار، می‌توانیم از زاویه‌ای دیگر افزایش حقوق‌ها و قدرت خرید مردم را بررسی کنیم. این نمودار به ما نشان می‌دهد دریافتی افراد در این رده سازمانی، از ۶۲۱ دلار در سال ۱۳۹۶ به ۲۷۳ دلار در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

بررسی مشارکت زنان در بازار کار ایران

درصد اشتغال خانم‌ها و آقایان در بازار کار

درصد اشتغال خانم‌ها و آقایان در شرکت‌های مختلف

در بخش پایانی گزارش بازار کار ایران، نگاهی به میزان مشارکت زنان در بازار کار ایران شده است. براساس آمارهای ایران تلنت، در شرکت‌های دولتی تنها ۳۰ درصد کارکنان خانم هستند. این آمار در شرکت‌های خصوصی چندان متفاوت نیست و در این شرکت‌ها نیز اغلب کارکنان را آقایان تشکیل می‌دهند.

آقایان نسبت به خانم‌ها چقدر بیشتر حقوق می‌گیرند؟

تفاوت دریافتی آقایان نسبت به خانم‌ها در بازار کار

تفاوت دریافتی آقایان نسبت به خانم‌ها در سطوح مختلف

براساس گزارش ایران تلنت آقایان در همه رده‌های شغلی بیش از خانم‌ها حقوق دریافت می‌کنند. در رده مدیران ارشد ۲۳ درصد، در رده مدیر میانی ۱۹ درصد و در رده کارشناسی آقایان ۱۳ درصد بیشتر از خانم‌ها حقوق دریافت کرده‌اند.

لینک دانلود: برای مطالعه کامل و دانلود گزارش بازار کار ایران کلیک کنید.

مقالات مرتبط

آگهی های مرتبط

برنامه‌نویس Blazor

خدمات انفورماتیک