برندینگ سازمانی

برندینگ سازمانی چیست؟

یکی از زیرمجموعه‌های برندسازی، برندینگ سازمانی است. این موضوع به ساخت برند برای سازمان‌های دولتی، خصوصی، نهادها و مجموعه‌های بزرگ و کوچک اختصاص دارد و هدف اصلی آن ساخت تصویر ذهنی مثبت از یک مجموعه در ذهن مخاطبان آن است. با روی کار آمدن شرکت‌های بزرگ و کوچک و موازی‌کاری کسب‌وکارها در زمینه ارائه خدمات و محصولات لزوم آگاهی از برندسازی سازمانی روزبه‌روز بیشتر می‌شود. در ادامه برندینگ شرکتی را تعریف کرده و دلایل اهمیت آن را بررسی می‌کنیم.

تعریف برندینگ سازمانی

برندینگ سازمانی، فرآیندی است که در آن از یک سازمان یا شرکت تصویری در ذهن مخاطبان آن شکل می‌گیرد. برندسازی سازمانی یکی از زیرمجموعه‌های جدید برندینگ است که در آن تلاش می‌شود تصویر مثبتی از یک شرکت در ذهن مخاطبان آن شکل بگیرد. برطبق منابع علمی، ۳ عامل موثر در برندسازی سازمانی مشتریان مجموعه، کارمندان و سرمایه‌گذاران هستند.
اینکه مشتریان یک شرکت چه افرادی با چه سطح درآمدی، اجتماعی و فرهنگی هستند، روی جذب مشتریان جدید آن شرکت تاثیر گذار است. همچنین خبر سرمایه گذاری افراد یا نهادهای قدرتمند در یک شرکت، ذهنیت مردم نسبت به آن شرکت را شکل می‌دهد.

چرا برندینگ سازمانی اهمیت دارد؟

این روزها شرکت‌ها حاضر هستند برای طراحی برندسازی سازمانی‌شان هزینه‌های بسیاری را صرف کنند چراکه می‌توانند از مزایای بی‌شمار آن بهره‌مند شوند. در ادامه دلایل اهمیت ساخت برند برای سازمان‌ها را بررسی می‌کنیم:

برندینگ سازمانی تاثیرگذاری تبلیغات را دوچندان کرده و تعداد مشتریان بلقوه یک شرکت را افزایش می‌دهد.

یکی از دلایل اهمیت برندینگ سازمانی کمک به شناخته‌شدن سازمان‌ها است. امروزه تعداد شرکت‌هایی که خدمات یا محصولات یکسانی را به مشتریان ارائه می‌دهند، بسیار زیاد است. به طور مثال می‌توان بیشتر از ۱۰ ها برند را نام برد که محصولات شوینده تولید می‌کنند. درنتیجه رقابت سختی میان کسب‌وکارها وجود دارد که تنها از طریق ساخت برند و تشکیل یک هویت ممتاز و مستقل می‌تواند در ذهن مخاطب ثبت و ضبط و دلیلی برای هدایت انتخاب مشتری باشد.

 

برندینگ سازمانی

برندینگ سازمانی تاثیرگذاری تبلیغات را بیشتر می‌کند

 

یکی دیگر از دلایل اهمیت برندسازی سازمانی این است که رقابت را آسان و اثرگذاری تبلیغات را بیشتر می‌کند. به طور مثال برای مشتریان معقول‌تر این است که برای خرید مواد شوینده به سراغ انتخاب برندهایی بروند که احساس بهتری نسبت آن دارند. این احساس مثبت که نشات‌گرفته از برندینگ سازمانی است، به کمک تبلیغات می‌آید. به طوری که اگر در زمان واحد چندین برند دست به برگزاری کمپین تبلیغات بزنند، تبلیغ آن برندی مثمر ثمر است که پیش از این ارتباط عاطفی عمیقی را با مشتری برقرار کرده است.

 

برای برندسازی شرکتی باید چه کار کرد؟

برای ساخت برند سازمانی ابتدا باید چشم‌انداز و اهداف سازمان را ترسیم کرد. اینکه هم‌اکنون شرکت در کجا قرار دارد و قصد حرکت به سمت چه مقصدی را دارد. سپس یک شرکت باید جایگاه خود را در میان رقبا تعریف کند. به این معنی که نسبت خود را با دیگر بازیگران میدان چگونه تعریف می‌کند (مثلا در جایگاه هدایت بازار می‌ایستد یا پیرو است؟ می‌خواهد به‌عنوان یک شرکت خلاق شناخته شود یا …)

البته برندینگ شرکتی شامل انجام کارهایی نظیر بازنگری یا طراحی در لوگوی سازمانی؛ زبان گرافیکی و دیداری، پالت رنگی و … هم هست که به طور مستقیم در طراحی محصولات و بسته‌بندی، طراحی اوراق رسمی و اداری شرکت، وب‌سایت، فروشگاه‌ها، پوشش کارمندان و … اثر می‌گذارد. انجام کلیه این امور با استخدام کارشناس برندینگ انجام می‌شود. کارشناس برند در مواردی مانند طراحی لوگو و سایت تنها نقش سفارش‌دهنده را دارد و امور اصلی را متخصصان حرفه‌های دیگر انجام داده و حاصل را به کارشناس برندسازی ارائه می‌کنند.

 

جمع‌بندی

در این یادداشت تعریفی از برندینگ سازمانی ارائه کردیم و گفتیم به فرایند ایجاد تصویر ذهنی و هویت مستقل از یک شرکت در ذهن مخاطبان آن برندینگ شرکتی گفته می‌شود. برندسازی سازمانی مزایای بیشماری دارد که از جمله آن می‌توان به شناخته‌شدن سازمان در اذهان عمومی و افزایش شهرت آن، افزایش تعداد مشتریان بلقوه مجموعه، اثربخشی بیشتر تبلیغات و وفاداری مشتریان و کارمندان اشاره کرد. به نظر شما ساخت برند سازمانی چه مزایای دیگری دارد؟ در کامنت‌ها بنویسید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آگهی های مرتبط

برنامه‌نویس Blazor

خدمات انفورماتیک

آگهی های مرتبط