اکانت منیجر کیست؟

اکانت منیجر کیست؟

یکی از فرصت‌های شغلی استراتژیک در بسیاری از شرکت‌ها، اکانت منیجر است. اکانت منیجر یک مسئولیت مدیریتی است و مدیر اکانت وظایف متعددی از جمله ارتباط با مشتریان برعهده دارد. اگر بخواهیم در یک عبارت کوتاه به معرفی شغلی اکانت منیجر بپردازیم باید بگوییم که Account Manager رابط میان مشتریان یک سازمان و کارکنان آن است. اگر از خودتان می‌پرسید چگونه اکانت منیجر شویم، در ادامه این یادداشت پاسخ شما را داده‌ایم و معرفی جامعی از ابعاد مختلف فرصت شغلی اکانت منیجر ارائه کرده‌ایم.

 

معرفی شغلی اکانت منیجر

یکی از موقعیت‌های اصلی مدیریتی در هر مجموعه مربوط به مدیر اکانت یا اکانت منیجر است. اکانت منیجر مسئول ایجاد ارتباط میان یک مجموعه با مشتریان آن است. مدیر اکانت از یک سمت باید نیازها و خواسته‌های مشتریان را با دقت بشنود و از آن سمت با تکیه بر مهارت‌های ارتباطی پاسخی شایسته به آن‌ها داشته باشد. اکانت منیجر باید نیازهای مشتریان از طریق واگذاری مسئولیت به اعضای شرکت تامین کند. اکانت منیجر مسئولیت‌های بسیاری برعهده دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 

وظایف و مسئولیت‌های اکانت منیجر چیست؟

از جمله مسئولیت‌های اصلی مدیر اکانت می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • شکل‌دهی و تقویت ارتباط طولانی مدت با مشتریان مجموعه
  • مشارکت و نظارت بر مذاکرات یا مباحث مربوط به قراردادهای شرکت
  • حصول اطمینان از برآورده شدن تمام نیازهای مشتریان طبق توافق و به‌موقع

 

اکانت منیجر

اکانت منیجر یکی از مهره‌های ارتباطی و مدیریتی مهم هر مجموعه‌ای است.

 

  • برقراری ارتباط منظم با مدیران ارشد شرکت، به روز رسانی آن‌ها در مورد کلیه امور مربوط به مشتریان
  • ارائه گزارش پیشرفت کارها به مشتریان و مدیریت ارشد
  • دستیابی به اهداف فروش از طریق پیدا کردن مشتریان جدید یا ایجاد قراردادهای جدید با مشتریان قبلی
  • همکاری با تیم فروش برای شناسایی فرصت‌های تجاری جدید
  • شرکت در جلسات داخلی در خصوص پیشرفت و توسعه شرکت یا مشتریان

 

چگونه اکانت منیجر شویم؟

اگر روابط اجتماعی خوبی دارید، به‌خوبی می‌توانید اعضای یک گروه را به سمت اهداف مشخص هدایت کنید، فنون مذاکره را به‌خوبی می‌دانید و از همه مهم‌تر سابقه انجام امور اداری در کنار مدیر یک شرکت را داشته‌اید، می‌توانید خودتان را برای موقعیت استخدام اکانت منیجر آماده کنید. در این راه بهتر است مهارت‌های زیر را در اختیار داشته باشید تا بتوانید موقعیت‌های شغلی بهتری را احراز کنید:

 

تحصیلات

یکی از تصورات اشتباه درباره موقعیت شغلی اکانت منیجر این است که نیاز به تخصص و تجربه و خاصی ندارد. درحالی که از آن‌جایی که این موقعیت استراتژیک است و کاملا با فروش و قراردادهای مالی یک مجموعه در ارتباط است، بنابراین بهتر است در زمینه رشته‌هایی مثل بازرگانی یا مدیریت مالی تحصیل کنید. همچنین تحصیل در رشته روابط عمومی، روابط بین‌الملل و ارتباطات نیز می‌تواند در موفقیت شغلی شما تاثیرگذار باشد.

 

روابط اجتماعی

اگر می‌خواهید اکانت منیجر شوید، بهتر است فردی برون‌گرا یا با روابط اجتماعی قوی باشید. اگر سابقه کاری در این گروه شغلی ندارید، بهتر است با صرف ۴۵ دقیقه زمان و شرکت در آزمون شخصیت‌شناسی MBTI یک شناخت کامل از خود و مهارت‌هایتان پیدا کنید. اگر فردی برون‌گرا هستید که برای تصمیم‌گیری‌ها از شواهد و اسناد استفاده می‌کنید، فرد مناسبی برای این موقعیت شغلی هستید.

 

درک سازمانی

یک اکانت منیجر باید از کلیه‌ی خدمات و محصولات شرکت آگاه باشد و حیطه فعالیت مجموعه را به درستی درک کند تا بتواند بهترین راهنمایی و مشاوره را در اختیار مشتریان مجموعه قرار دهد. از آن‌جایی که اکانت منیجر یک مهره اصلی است و ارتباط تنگاتنگی با مشتریان دارد، تسلط او بر حیطه فعالیت شرکت، در جلب رضایت مشتریان و متقاعد کردن آن‌ها اثرگذار است.

 

ارائه خدمات به مشتریان

یک مدیر حساب باید درک کند که مشتریان از شرکت چه می‌خواهند و چه انتظاراتی دارند. دانستن نیازهای آن‌ها برای داشتن مشتریان راضی بسیار مهم است. همچنین اکانت منیجر از طریق پشتیبانی مشتریان می‌تواند قراردادهای کاری جدیدی با مشتریان قدیمی بسته و از طریق بازارائه خدمات رضایت آن‌ها را جلب نماید.

 

ارائه خدمات به مشتریان توسط اکانت منیجر

یکی از وظایف اکانت منیجر ارائه خدمات به مشتریان است.

 

لازمه ارائه خدمات صحیح به مشتریان، شنیدن فعال و درک عمیق نیازهای اصلی مخاطب است. بنابراین گاهی لازم است اکانت منیجر در راستای ارائه خدمات با مشتریان با آن‌ها قرارهای حضوری ترتیب داده و در جلساتی در راستای متقاعدسازی آن‌ها حضور پیدا کند.

 

تفکر استراتژیک

یک مدیر اکانت به طور استراتژیک روابط بلندمدت با مشتریان ایجاد می‌کند. درحالی که متخصصان فروش معمولاً روی معاملات خاص تمرکز می‌کنند، یک اکانت منیجر با تکیه بر تفکر استراتژیک اهداف آتی شرکت را درک کرده و راه هایی برای توسعه مشارکت مستمر پیدا می‌کند.

 

رهبری گروه

یکی از مهارت های اکانت منیجر هدایت گروه است. یک مدیر اکانت برای پیاده‌سازی ایده‌های خود و اجرای موفقیت‌آمیز برنامه‌ها باید گروه کارمندان مجموعه را به سمت انجام امور خاصی هدایت کند. اهدافی که Account Manager اعضای شرکت را به آن فرا می‌خواند، از یک سمت با نیازهای مشتری و از سمت دیگر با اهداف کلان شرکت در ارتباط است.

 

فنون مذاکره

یکی از اصلی‌ترین مهارت های اکانت منیجر مهارت ارتباطی قوی و روابط عمومی است. اکانت منیجر باید مهارت مذاکره قوی داشته باشد تا هم شرکت و هم مشتریان خود را راضی کند. مدیر اکانت باید تلاش کند موقعیت‌های برد-برد ایجاد کرده و روابط تجاری را برای دو طرف معامله سودمند کند.

 

انجام همزمان چند کار

اگر برای موقعیت کاری اکانت منیجر آماده می‌شوید، باید بدانید که می‌خواهید وارد یک حوزه کاری پرجزئیات شوید و لازم است در هر لحظه فاکتورهای مختلفی را برای تصمیم‌گیری درنظر بگیرید. درنتیجه لازم است بتوانید همزمان چند کار را به درستی و با دقت انجام دهید و در راستای اهداف مالی سازمان حرکت کنید.

 

حقوق اکانت منیجر چقدر است؟

بر اساس گزارش سال ۱۴۰۲ ایران سلری، حقوق و درامد اکانت منیجر که در دسته امور اداری و ارتباطی و روابط عمومی فعالیت می‌کند، ماهیانه ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. این دسته شغلی از نظر درآمدی در آمریکا جزء مشاغلی با حقوق معمولی طبقه‌بندی می‌شود که میانگین درآمد سالانه آن حدود ۷۵ هزار دلار آمریکا است.

 

جمع‌بندی

یکی از موقعیت‌های حساس در بسیاری از مجموعه‌های بزرگ و کوچک اکانت منیجر است. یک اکانت منیجر واسطه میان مشتریان و مدیران شرکت است و در راستای اهداف مالی شرکت حرکت کرده و با ایجاد قراردادهای کاری جدید، گروه کارمندان را در راستای وظایفشان هدایت می‌کند. اگر از خودتان می‌پرسید چگونه اکانت منیجر شویم، ابتدا بهتر است در جستجوی مهارت‌هایی نظیر ارتباط عمومی، تفکر استراتژیک، رهبری و درک سازمانی در خودتان باشید. چراکه لازمه موفقیت در موقعیت شغلی اکانت منیجر چنین مهارت‌هایی است.

مقالات مرتبط

آگهی های مرتبط با:

برنامه‌نویس Blazor

خدمات انفورماتیک