وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

دستور جلسه چیست و چگونه باید آن را نوشت؟

در زمان برگزاری یک جلسه کارهای زیادی است که باید انجام دهید و همچنین افراد زیادی در آن جلسه وجود دارند که شما باید آنها را نیز مدیریت کنید. در این مواقع باید به فکر این باشید که با کمک ابزاری تمام این فرایندها را به درستی پیش ببرید و احیانا نکته‌ای را از قلم نیندازید. در این مقاله، درباره دستور جلسه و نحوه نوشتن آن خواهیم گفت که به شما کمک می کند تا هر جلسه را به طور موثر رهبری کنید.

دستور جلسه چیست؟

دستور جلسه یا Meeting Agenda فهرستی از مواردی است که مدعوین امیدوارند طی زمان حضور در جلسه درباره آنها صحبت شده و در موردشان تصمیماتی اتخاذ شود. دستور کار جلسه باید حداقل ۲۴ ساعت پیش از جلسه تهیه و تنظیم شده و میان افراد توزیع شود تا افراد فرصت آماده شدن برای این جلسه را پیدا کنند. البته بهترین حالت این است که دستور جلسه روزها قبل در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گیرد.

نیازمند استخدام نیرو هستید؟
با ثبت آگهی در ایران‌تلنت علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید

چطور دستور جلسه بنوسیم؟

در مورد نحوه نوشتن دستور جلسه، در ابتدا باید تشخیص دهید آیا همکاران شما در برنامه‌ریزی جلسه به کمک شما نیاز دارند یا خیر. اگر پاسخ مثبت بود، در مرحله بعد باید ببینید که اهداف شما از این جلسه دقیقاً چه چیزهایی است و امیدوارید در این جلسه به چه نتایجی دست یابید.

در گام بعدی، باید اهدافی قابل تحقق برای جلسات خود مشخص کنید. اهدافی که مشخص می‌کنید به برنامه جلسه چارچوبی مشخص می‌دهد. اطمینان حاصل کنید برنامه‌ای که برای جلسه در نظر دارید در چارچوب زمانی مورد نظر بگنجد. اگر هدف یا اهداف جلسه را بدانید، خواهید توانست در خصوص تمرکز جلسه، صورت جلسه و افراد شرکت‌کننده تصمیم‌گیری کنید.

در نهایت، باید ببینید برای هر بخش جلسه حدوداً چه میزان زمان لازم است. زمانبندی یکی از مهم‌ترین نکات در تهیه دستور جلسه است. اگر قرار است جلسه یک ساعت طول بکشد و در این مدت درباره پنج موضوع صحبت شود، متوسط زمان مورد نیاز برای هر موضوع ۱۲ دقیقه خواهد بود.

فرآیند استخدام شرکت تان را مدیریت کنید

برای نوشتن دستور جلسه باید درباره چه مواردی تصمیم گرفت؟

پس از مشخص کردن اهداف کلی دستور جلسه، زمان تصمیم‌گیری برای شما و تیم‌تان فرا رسیده است. علاوه بر هدف جلسه باید نسبت به موارد دیگری هم تصمیم‌گیری شود:

  • تاریخ، ساعت و مکان جلسه
  • افرادی که لازم است در جلسه حضور داشته باشند
  • مواردی که باید مورد بحث قرار گیرد
  • مدت زمانی که پیشبینی می‌کنید هر مورد به بحث نیاز داشته باشد
  • کارهایی که باید پیش از جلسه انجام شود (این بخش شامل خواندن، مستندسازی، آماده‌سازی صورت‌جلسات پیشین و هر مورد دیگری که به موفق بودن این جلسه کمک خواهد کرد).
    وقتی اعلان جلسه و دستور جلسه را به مدعوین تحویل می‌دهید، باید مدارک مرتبط هم به آن‌ها پیوست شده باشد

شناخت شرکت‌کنندگان جلسه

در قدم بعدی، باید لیست شرکت‌کنندگان در جلسه را آماده کنید. مطمئناً همه همکاران نمی‌توانند در جلسه شما حاضر شوند، نباید هم این‌طور باشد. انتخاب و دعوت درست شرکت‌کنندگان شانس موفقیت جلسه را بالاتر خواهد برد. برای انتخاب شرکت‌کنندگان باید از خود چند سوال بپرسید:

  • چه کسی مالک اصلی راه حلی است که گروه می‌سازد؟
  • چه کسی مالک فرآیندی است که گروه آن را به بحث می‌گذارد؟
  • لازم است چه کسانی این اطلاعات را داشته باشند؟
  • چه کسی می‌تواند با ارائه داده و اطلاعات، راهنمایی‌هایی را برای تصمیم‌گیری درست ارائه دهد؟
  • چه کسی تخصص یا تجربه لازم را برای ارائه به تیم دارد؟
  • چه کسی باید از اجرای راه‌حل‌ها و امور حمایت کند؟
  • چه کسی باید مجوزها و منابع را برای تحقق امور فراهم کند؟
  • چه کسی می‌تواند محدودیتی برای اجرای امور قائل شود؟

برنامه‌ریزی برای جلسات

دستور جلسه چیست؟

لازم نیست برای همه جلسات، دستور جلسه دقیقی آماده شود. زیرا بیش‌تر کارمندان جلسات برنامه‌ریزی شده و مرتبی با دپارتمان‌ها و گروه‌های کاری دارند. در این جلسات عمدتاً تیم‌ها در خصوص پروژه‌ها صحبت می‌کنند.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

به طور مثال وقتی یک پروژه در حال پیش رفتن است، لازم نیست برای هر جلسه دستور جلسه آماده کنیم. اما بهتر است که با رویکردی استاندارد به جلسه نگاه کنیم؛ رویکرد استاندارد شما برای جلسات با همکاران در سازمان باید سه بخش اصلی داشته باشد:

  1. موارد حاوی اطلاعات: تمام مواردی را که اطلاعات مورد نیاز را به شما و گروه انتقال می‌دهد را باید به عنوان دستور جلسه یادداشت کنید. برای مثال، مدیر باید اعضا را در خصوص جلسات مدیریتی مدیران ارشد به‌روز کند.
  2. موارد اقدامی: تمام مواردی را که انتظار دارید گروه در خصوص آن گزارش بخواهد را نیز مکتوب نمایید. برای مثال، نسبت کارهای انجام شده به بودجه و زمان از جمله مواردی است که باید قبل از جلسه مکتوب شده باشد.
  3. مواردی که باید برنامه‌های پیش رو باشند: مواردی را که گروه باید برای آینده مورد برنامه‌ریزی قرار داده و اجرا کند را نیز مکتوب نمایید. برای مثال اهداف کوتاه مدت ماهانه و یا نیاز به کمک‌رسانی همکاران دیگر از این موارد خواهد بود.

اگر در زمان تهیه دستور جلسه، به این دستورالعمل‌ها توجه کنید، خواهید توانست امکان موفقیت جلسات خود را بالاتر ببرید.

چه چیزهایی باید در دستور جلسه وجود داشته باشد؟

دستور جلسه‌ای که برای جلسات برنامه‌ریزی شده تنظیم می‌شود باید شامل موارد زیر باشد:

  • شروع جلسه و خوشامدگویی.
  • برای شروع جلسه سعی کنید سناریویی را تدارک ببینید که یخ گروه را آب کند.
  • اهداف جلسه، دستور جلسه، نتایج قابل انتظار و همین‌طور محصولاتی که انتظارش را می‌کشید را مرور کنید.
  • مرور، تصحیح (در صورت لزوم) و تائید کردن صورت جلسه‌ی جلسه پیشین مورد دیگری است که باید مدنظر باشد.
  • اطلاعاتی که تصور می‌کنید به اعضای تیم کمک می‌کند را به جلسه بیاورید.
  • پیشرفت و به‌روزرسانی‌های فعالیت‌ها را نیز باید به جلسه بیاورید.
  • بحث کنید و درباره مواردی که در دستور جلسه می‌آیند تصمیم‌گیری کنید.
  • قدم‌های بعدی را شناسایی کنید.
  • اهداف، نتایج، و صورت جلسه‌ی جلسه بعد را مشخص کنید.
  • در پایان جلسه، وظایفی را که افراد پذیرفته‌اند، یک بار دیگر با آن‌ها مرور کنید.
  • کمک‌هایی را که لازم است افراد خارج از گروه به عهده گیرند را نیز مشخص کنید و متولی ارتباط با افراد خارج از گروه را نیز شناسایی کنید.
  • صورت جلسه را حداکثر پس از ۲۴ ساعت بعد از جلسه به شرکت‌کنندگان ارائه دهید.

دستور جلسه چیست؟

نمونه یک دستور جلسه

در صورت انجام کارهایی که د راین مقاله عنوان کردیم، می‌توانید جلسات را به خوبی مدیریت کنید و در نهایت دستور جلسه‌ای پربار داشته باشید. اما برای کمک به شما، نمونه‌ی یک دستور جلسه را در ادامه نشان خواهیم داد که با استفاده از آن می‌توانید، قالبِ دستور جلسه خود را آماده کنید.

موضوعات نتیجه مورد نظر اولویت زمان سخنران نحوه اجرا
به روز رسانی پروژه‌ها اشتراک گذاری اطلاعات بالا ۵۰ دقیقه رها اطلاعات اشتراک گذاشته شد
آمادگی جلسه دپارتمان بازخوردها برای پیشنهادات ارائه شود بالا ۲۰ دقیقه علی بازخوردها ارائه شد
نمایشگاه فصلی پیدا کردن افراد داوطلب برای نمایشگاه متوسط ۱۰ دقیقه شکوفه اشتراک گذاری نیازمندی‌ها و اطلاعات برای مشخص شدن افراد
اولویت‌های تیم در سال جدید در مورد اولویت‌ها به جمع بندی برسیم و نتیجه را به سرپرست اعلام کنیم بالا ۴۰ دقیقه راوی برگزاری جلسه با حضور تمام تیم‌ها برای رسیدن به اولویت‌ها
نمایشگاه کار لیستی از ایده‌ها برای آماده سازی نمایشگاه ارائه شود متوسط ۱۰ دقیقه الهام برگزاری جلسه طوفان فکری
کارهایی که باید تا جلسه بعدی انجام شوند لیست کارها، تاریخ سررسید و فرد مسئول بالا ۱۰ دقیقه الهام موارد فهرست می‌شود و باید افراد در مورد انجام به موقع آنها تعهد دهند
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.